• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

måndag 21 mars 2016

Colony

Nu är första säsongen av TV-serien Colony slut och en andra säsong är bekräftad. Därmed vågar jag mig på att ge en stenhård rekommendation av serien! Läs vidare varför...
© 2015 USA Network

Colony utspelar sig i en nära framtid i Los Angeles. Staden är under ockupation av en utomjordisk makt som dock är väldigt hemliga och håller sig undan. Istället låter de en övergångsregering sköta de olika inmurade stadsdelarna med järnhand. Det råder utegångsförbud om kvällarna och alla som missköter sig blir skickade till Fabriken. Ingen vet riktigt vad det är, bara att ingen någonsin har återvänt...

Vardagen består i att överleva och genom byteshandel försöka få tag på mat och medicin. Samtidigt finns en "green zone" där övergångsregeringen och andra högt uppsatta bor under större friheter och lyx. Serien kretsar kring en familj där ena sonen har försvunnit i en annan avskild stadsdel. För att inte avslöja för mycket kan jag nämna att det blir en desperat kamp att återfinna honom där föräldrarna har helt olika taktik och massor av hemligheter.

Serien påminner väldigt mycket om Nazityskland och Vichyregimen i ockuperade Frankrike. Den har definitivt hämtat inspiration från 80-talets bästa serie "V" och jag vågar påstå att detta är 2000-talets "V", mer än själva remaken från 2009 som sög stenhårt och snabbt lades ner. Detta är en sci-fi med politiska toner och konspirationer och de som är rädda för "aliens" kan vara lugna. Det finns inga ödlor, lasersvärd eller annat "trams" här! Därmed vågar jag påstå att den passar även lite mindre inbitna sci-fi-fans.

Nu måste jag bara hitta något annat att göra i väntan på säsong 2 som kommer 2017...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar