• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

söndag 20 mars 2016

Hur spara till barnen?

Jag och frugan bestämde oss tidigt att försöka ge våra barn lite bättre förutsättningar ekonomiskt till sin 18-årsdag än vi själva hade. Även Rikatillsammans gav oss en del inspiration, eller snarare bekräftelse på att vi tänkte rätt. Vi själva började vuxenlivet med mindre än 20000 kr var som i mitt fall försvann ganska direkt efter att jag och CSN blev lite oense andra året på högskolan...

Vi sätter därför av 500 kr var till barnen varje månad. Vi tycker att det är en rimlig nivå och om vi sköter förvaltningen rätt kan det bli en hel del.

I början gick allt in på Avanza Zero. Det fungerade bra och pengarna växte sakta men säkert. När min dotters portfölj nådde ca 20000 kr började jag fundera på en mer aktiv förvaltning skulle kunna prestera bättre än Avanza Zero. Jag började med att sälja 75% av fonderna och investera i några aktier som jag själv var intresserad av. Så här är resultatet så här länge:


Det syns ganska tydligt i grafen var jag bytte strategi i portföljen, dvs januari 2015. I mitten av 2013 mjukstartade jag genom att investera allt nytt kapital i Spiltan Investmentbolag som är huvudpost i alla mina fondportföljer. I september 2014 var det dags för första Aktien! 10000 kr Avanza Zero blev istället 110 st Nordea. 3 månader senare såldes dessa efter en uppgång på ca 10 % till förmån för att teckna Eltel. 4 dagar senare dumpades dessa efter en uppgång på 20% för att ersättas med Unibet som har behållts. Detta visade sig vara bästa investeringen hittills.

I maj var det dags att gå in med en liiiiten post (en månadsinsättning á 500 kr) i Starbreeze på kursen 13,95. En smått ofantlig resa gjorde att jag tog hem vinsten efter 2 veckor, på kursen 22,20, en uppgång på 59 % på 2 veckor.

Därefter har det blivit några månadsinsättningar på Byggmax, Castellum, Nordea och Walt Disney, varav den sistnämnda utgör sänket i övrigt klockrena affärer.

Jag har förmodligen haft en riktig röta hittills men jag hoppas att det håller i sig och kanske till och med blir bättre. Som Ingemar Stenmark sa: "Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag". Ju längre tiden går desto mer kommer jag spegla min egen (utdelnings)strategi men nu i början har man lite fler möjligheter att ta risker.

Min största fundering är nu hur jag ska agera så det blir rättvist för båda barnen. Dottern är 5 år gammal och 1,5 år äldre än lillebror och har därför ett försprång. Tiden kan tyckas vara kort men procentuellt har det resulterat i att hennes portfölj är mer än 100 % större. Jag har försökt kompensera detta genom att spegla alla affärer från och med i höstas. Har hört att vissa har en portfölj som de delar rakt av mellan alla barnen och det kanske är mest rättvist. Får se hur jag gör - det fina är att jag styr pengarna oavsett hur det blir :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar