• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

torsdag 24 mars 2016

Spara, spara, spara... och jobba extra?

Jag har funderat en hel del på att skaffa en sidoverksamhet, något som kan dra in lite extra pengar som jag lägger ungefär en timme om dagen på. Har varit inne på att starta bolag men är lite dålig på att skaffa konkreta affärsidéer. Hur jag än vrider och vänder på det vill jag starta ett bolag och anställa någon som jobbar åt mig medan jag håvar in vinst utan nåt arbete. Jag inser ju att det inte riktigt funkar så och medan jag väntar på att kläcka superaffärsidén funderar jag på vad mer man kan göra.

Jag kom fram till ett par olika saker. Först och främst kan man se över vilka tjänster man själv betalar för - kan man kanske utföra dem själv? Det hade ju inneburit att man faktiskt jobbar åt sig själv och får pengar skattefritt. Ett bra exempel är städhjälpen som jag skrivit om tidigare. Istället för att betala för att någon städar åt oss så städar vi numera själva. Det kostade 550 kr varannan vecka efter RUT-avdrag (i början, senare kompromissade vi med en gång i månaden). Istället städar vi själva och tjänar ca 125 kr/h skattefritt. Perfekt extrajobb utan någon chef, fasta tider och pendling! 1100 kr extra sparande per månad ger en hel del till pengamaskinen.

En annan sak jag har börjat med är marknadsundersökningar online. Det ger rätt dålig timpenning (ca 50 kr/h) och det är svårt att få upp volymen, men samtidigt kan man göra det när man vill, exempelvis istället för att slösurfa på Hemnet eller liknande. Jag har precis kommit igång men snittar kanske på 10 kr om dagen. Inte mycket, men många bäckar små! Jag ska nu inleda en övertalningskampanj för att få fru Maxa Allt att prova på det också istället för att hänga på Familjeliv.

Matkasse är en tredje sak - vi har sagt upp den och istället veckohandlar vi själva. Det krävs lite mer jobb och planering men nu har vi ju minst 50 recept som går att återanvända, om och om igen... jag räknar med att vi sparar minst 100 kr / vecka på detta, även om det går åt lite bensin för att köra till affären.

I höstas funderade vi på fönsterputs 4 gånger om året. Grannen hade fått ett nice pris på 185 kr (efter RUT-avdrag) per utsides puts runt om. Vi bor i 2-våningsradhus så det är faktiskt billigt. Nu tänker jag istället att jag kan putsa själv, eller helt enkelt leva med skitiga rutor eftersom det blåser friskt här och skitar ner nästa dag ändå. 740 kr per år sparat.

Slutligen kommer såklart lunchlådan. Varför betala 100 kr för en sallad när man kan fixa en lunchlåda för 15 spänn? Visst, det krävs disciplin men det går smidigt så länge man lyckas veckohandla enligt planen. Om en genomsnittslunch kostar 80 kr så sparar vi ca 2300 kr (!) per månad om vi båda alltid tar matlåda.

En liten summering. Vi tjänar följande på att jobba för oss själva:

  • Skippa städhjälp: 1100 kr per månad
  • Marknadsundersökningar: ca 600 kr per månad (om vi båda lägger ca 15 min om dagen)
  • Skippa matkasse: ca 500 kr per månad
  • Skippa fönsterputs: ca 60 kr per månad
  • Skippa lunchlåda: ca 2300 kr per månad
Summan blir ca 4460 kr per månad som går direkt till pengamaskinen. Hade jag istället fixat motsvarande genom mer lön hade det krävts en ökning på mer än 10000 kr brutto, vilket inte känns så aktuellt.

Andra sparmetoder som vi identifierat:
  • Gör: Slutat använda min Nespressomaskin förutom när jag är själv och bara måste ha en kopp. Tidigare var det bara jag som drack kaffe så det kändes dumt att brygga, men för något år sedan lyckades jag lära fru Maxa Allt att dricka kaffe. Nu brygger vi istället 4 koppar á ca 1 kr ca 4 gånger per vecka - alltså 4 kr totalt. Hade jag själv tagit 2 st Nespresso á 4,50 kr 4 gånger hade det blivit 36 kr. En besparing på ca 100 kr per månad.
  • Gör: Köpa tvättmedel, schampo, tvål, tandkräm etc i bulk på ÖoB. Vi sparar kanske 50 kr / mån på detta. Jag har tittat om man kan köpa hem toa/hushållspapper från grossist i paket om typ 4 balar men har inte hittat något vettigt som levererar till privatpersoner. Ska leta vidare.
  • Gör sedan nyligen: Byta Coop mot Willy's. Osäker ännu hur mycket vi sparar på det men 10% billigare mat hade inneburit ca 500-600 kr per månad i besparing. Får göra ett försök till jämförelse om någon månad.
  • Ska: Testa om Lidl har varor vi gillar. Kanske kan vi köpa hem t.ex. pasta på bulk? Borde vara billigare än Willy's även om sortimentet är tunnare.
  • Ska: Sluta köpa påsar i matbutiken. 2 kr st, WTF! Eftersom vi veckohandlar ca 4 kassar per gång så blir det ca 20 st per månad, alltså en kostnad på 40 kr / månad.  Vi har bunkrat en jävla massa påsar hemma så vi återanvänder dem istället. Hittills har jag tyckt att det vore pinsamt att dyka upp med en Coop-påse på Willy's men nu skiter jag i det. Och när de tar slut kanske vi testar tygpåsar som mormor gjorde. Bättre för miljön också!
  • Funderar på: Däckskifte och förvaring. Detta kostar oss 595 kr per säsong. Anledningen till att vi inte skippat detta redan är att däcken tar plats och vårt förråd är ganska litet, samt att vi inte har något garage. Att skifta däck på vintern i carporten, som kanske tar en timme utan bra verktyg känns trist när man kan dra in på verkstan och snylta en kaffe medan grabbarna fixar biffen på 4 minuter. Nu inser jag att det är mitt gamla, bekväma jag som tvekar... jag borde testa själv. Eller? Tänk om jag inte får loss bultarna för hand? Jag inser att jag fan aldrig bytt däck på bilen, ever, fast jag kört i 18 år...
Jag ser fram emot att hitta på en sidosyssla och fortsätta jobba för mig själv och samtidigt spara ännu mer. Allt i jakten på ränta-på-ränta-effekten.

4 kommentarer:

  1. Om du inte redan har gjort det, så rekommenderar jag att göra en uppställning i Excel på alla fast kostnader ni har per månad. Med fasta kostnader menar jag då allt ni betalar per månad som inte är engångsavgifter. Ränta, matkostnad, försäkringar, abonnemang, tidningar, mat, olika avgifter, bensin, skatt m.m.

    Hur mycket pengar måste ni ha in varje månad för att klara er nuvarande situation.

    Sen går ni igenom alla poster - kan vi ta bort utgiften eller kan vi minska den?

    Man upptäcker snabbt att man kan göra väldigt mycket.

    (T.ex. sänkte min bilförsäkring 2 gånger under 1 år genom att ringa och fråga och höja självrisk. 3:e gången sa de att det verkligen inte gick att göra något mer - MEN de kunde skicka bensinkuponger för 300 kr som "tröst", så även om det inte går att göra något mer, så gick det ändå att göra lite mer... ;)

    MVH

    SvaraRadera
  2. Tack för input!

    Jag har tidigare lagt in ALLT (inkl frugans grejer) i smartbudget.se men sen började det komma en massa restriktioner på antal importer från banken och då pallade jag inte och lade ner.

    Men jag har rätt bra koll på de fasta kostnaderna. T.ex. fick jag villaförsäkringsräkningen i februari och då hade de passat på att smyghöja premien med mer än 10% fast jag är stamkund med allt samlat! Jag slängde mig på luren, valde "Säg upp abonnemang" i telefonkön och började förhandlingen den vägen. Det slutade med en sänkning med 13% istället (700 spänn för helåret) för höjning med 10%. Dessutom sänkte de bilförsäkringen med 14% (500 spänn). Så lita aldrig på försäkringsbolagen! Jag borde också tiggt om bensinkuponger från de jävlarna!

    Jag har dock inte höjt självrisken än, kanske gör det nästa gång. Funderar även på att skippa helförsäkring nästa år, har en -04:a... men vill inte stå där när nåt händer och känna att "det är inte lönt att fixa"...

    Har även valt tunga försäkringar som sjuk/olycksfall för hela familjen samt livförsäkring för oss vuxna. Är lite nojjig nu efter att syrran gick bort i cancer 42 år gammal. Låter dessa ligga som "untouchable" än så länge. Livförsäkringarna ryker kanske när pengamaskinen överstiger bolånet. I övrigt är elleverantör förhandlad, TV-abonnemang uppsagt, börjat handla på Willy's och billigare märken, tar med egna påsar och snart är det dags att förhandla om bolånet... får se om det blir nån skillnad på fakturan nästa månad.

    MVH,
    MA

    SvaraRadera
  3. Nu när du är medlem i facket, passa på att kolla om de har grupplivförsäkring/barnförsäkring. Vi har det till mycket lägre pris än traditionella barnförsäkringar.

    / Fru Avfart Frihet

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Jag har Trygg Hansa och Unionen idag och kollade priserna på Unionens barnförsäkring. Det var nån hundralapp billigare per år men med sämre villkor/ersättning. Livförsäkringen var dyrare än Trygg Hansa.

    Däremot har vi precis använt SACOs erbjudande om bolån hos Danske Bank och får 1,29% ränta från 1 augusti (om inte ränteläget ändras). Det är vi nöjda med, sparar oss 8000 kr per år före ränteavdrag!

    SvaraRadera