• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

onsdag 16 mars 2016

Städhjälp?

Förra året kom vi fram till att det var trist att städa. Vi tyckte att vi kunde göra annat med vår tid så vi kollade med våra bekanta och fick tips om en firma som hade helt OK pris, 550 kr per tillfälle efter RUT-avdrag. I början valde vi städning varannan vecka men upptäckte att det jobbigaste var att plocka undan allt dagen innan städerskan kom. Vi städade för att få städat, så vi gick ner till städning en gång i månaden som en kompromiss.

Jag har nu börjat fundera på ämnet igen, särskilt inspirerad av z2036 Sparkalkylator Deluxe. 550 kr per månad kändes ju billigt men vad händer om man städar själv och investerar pengarna? Jag matade in summan här och wow! Om vi investerar pengarna varje månad kommer vi om 13 år ha 148 106 kr på depån och få 543 kr i utdelning istället - varje månad (räknat med modest 2% årlig prishöjning, 3% värdeökning och 4,4 % utdelning).

Nu har vi beslutat oss att säga upp tjänsten och städa själva. Förhoppningsvis kan vi göra det till en familjeaktivitet och involvera barnen. De är 3 och 5 år gamla och tycker att det är det roligaste som finns att dammsuga så det gäller att utvinna de dolda tillgångarna!

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag tycker det låter bra att ni har sagt upp det och städar själva. Här är anledningarna som motiverar mig att städa själv:

    1. Städa inte för städandets skull. Städar man när man själv SER att det är smutsigt så tycker i alla fall jag att det blir mycket roligare, eftersom det blir rent. Att städa när smutsen inte syns är riktigt tråkigt... ;)

    2. Ska man lära barnen att någon annan tar hand om sin smuts? Det tycker inte jag i alla fall och det är ju svårt att lära barnen att hålla reda på sina saker om man själv låter någon annan ta hand om städningen hemma hos sig själv.

    3. Om man städar hela familjen så kan man faktiskt ha roligt, som du skriver. I alla fall lika roligt som att sitta och leka med bilar med barnen.. ;)

    4. Sen att det är är en kostnad som allt annat som är lätt att spara in på och ha till bättre saker (som ger avkastning) är också en stor morot.

    Keep up the good work!

    MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Mr100Procent!

      Ja, du har helt rätt i punkt 2 att man ska lära barnen att man städar själv. Vi såg det mest som att vi "tjänade kvalitetstid" genom att få det rent till vi kommer hem, men nu har vi som sagt tänkt om lite. När jag tänker att jag tjänar 125 kr/h netto blir det också lite roligare som sagt :)

      Hittills tycker barnen det har varit skoj, särskilt att plocka undan sina saker snabbt när dammsugarmonstret hotar att käka upp allt!

      Radera