• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

tisdag 5 april 2016

Månadsrapport mars 2016

Ekonomi

Mars gick lite upp och ner, men slutade ändå med en betryggande ökning med 3,15 % inkl utdelningar, eller 3,65 % bättre än SIX 30 Return Index. Störst bidragande faktorer är förmodligen att jag tecknade i Leo Vegas och Humana och sålde de få papper jag fick snabbt med vinst. Sämsta köp denna månad var nog Hennes & Mauritz B där jag ökade med 10 st på 285,50 kr. Sen 10 st på 280,10 nästa dag. Sen 10 st på 271,00 2 dagar senare... dock en liten tröst att jag sålde hela mitt tidigare innehav i juni 2015 på kursen 326,90 så H&M-mässigt ligger jag plus :)


Lite utdelningar trillade såklart in också:
2016-03-02 - PIMCO Municipal Income Fund III (US, skattefritt): 133,64 kr
2016-03-14 - K2A Knaust & Andersson Pref: 500 kr
2016-03-16 - Realty Income Corp (US, exkl skatt): 51,08 kr
2016-03-23 - Castellum: 117,60 kr
2016-03-26 - Nordea Bank: 413,70 kr
Summa: 1216,02 kr

Sparandegrad*: ca 37,5 %

Uppföljning mål 2016


Målet för 2016 ekonomiskt är att nå ett totalt engagemang hos Avanza på 1 miljon (dvs bli Platinakunder). Detta är ett lite diffust mål eftersom jag inte kontrollerar fru Maxa Allts konton utan ser bara Avanzas hushållssammanställning. Sett till det måste värdet gå upp, antingen genom insättningar, utdelningar eller värdeökning på innehaven, med i genomsnitt 12750 kr / månad. Ungefärligt resultat i mars (räknat genomsnitt för kvartalet): 11849 kr

Målet om extrainkomster om totalt 5000 kr under året har inte rört sig mycket. Jag har börjat med lite marknadsundersökningar mellan varven och realiserat 52,92 kr i mars.

Totalt värde 1 januari: 847692 kr

Mål mars: 885942 kr

Totalt värde 31 mars: 883238 kr (-2704 kr från målet)

Extrainkomster: 52,92 kr

Status: Nästan on track!

Mål april: Total pengamaskin på 898692 kr, extrainkomster på 150 kr.

*Här räknas bolånamortering, semesterkassa, insättningar i pengamaskin, löneväxling och barnsparande in. Alltså pengar jag hade kunnat bränna på nåt onödigt, som en BMW. Eller Tesla... hade ju varit... fan.

Hälsa

Mars var lite halvtrist då jag haft en snuva i lite drygt 3 veckor, vilket innebar endast lättare träning i form av promenader, plankan och armhävningar. Under mars månad har jag börjat fokusera mer på detta och börjat räkna.

Steg: 258912 st, medel per dag 8352 st.
Innebandy: 1 gång
Plankan: Gör det på jobbet när jag mår bra och mellan träningsdagarna, 4,5 minuter om dagen. Gissar att jag gjort det 10 gånger kanske. Ska börja följa upp det ordentligt.
Armhävningar: 514 st (genomsnitt 73 per gång)
Löpning: 2 turer på 6,0 och 6,2 km.

Uppföljning: Jag satte upp ett mål i mitten på mars att nå upp till 8000 steg i medel per dag. Detta slog jag med god marginal. Konkreta mål för plankan, armhävningar, innebandy och löpning sätts upp med start april månad enligt nedan.

Status: On track!

Mål april: 270000 steg (9000 per dag), 900 armhävningar, 10 plankor á 4,5 min, 6 löpturer á minst 6 km, innebandy 3 gånger. Hoppas jag håller mig frisk...


---------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering: 2016-04-05 kl 13:47

Socialt

Glömde ju skriva om mina sociala upplevelser! Bokstavligt talat sista minuten den 31 mars kom jag iväg till Budapest för en 4-dagarsvistelse med 3 gamla korridorskompisar. Det var länge sen jag var iväg så länge utan familjen så det var uppfriskande och annorlunda. 

Det blev en massa god mat, fest och dricka, framför allt på en Michelin-restaurang. Vi gick på ett "escape room" där man blir inlåst och måste klara gåtor och pussel för att kunna ta sig ut inom 60 minuter. Vi var fett taggade och klarade biffen på under 42 minuter!

Vi var även inbjudna på en fest med klädkod "hatt". Vi fick rusa iväg och köpa varsin fulhatt i närmaste butik. Kvällen avslutades av polaren genom att bränna upp den, medan han hade kvar den på huvudet. Just like good old times! ;) Nu känner jag dock att jag behöver semester...

Jag drog allt på krediten (1% bonus baby!) men jag vågar nog inte kolla vad det hela kostade egentligen... men det var lätt värt ur social synvinkel oavsett. Jag har ju satt upp som mål att träffa mina vänner mer och detta var klart ett steg mot att Maxa Allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar