• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

måndag 18 april 2016

Mid-april-rapport

Ekonomi

Det har varit två ganska stillsamma veckor för mig på börsen eftersom jag varit fullinvesterad direkt från förra lönen. Jag tog ett aktivt beslut att göra mig av med Nordax eftersom den har varit lite av en besvikelse och att den inte är ett utdelningscase, dvs passar inte min strategi. Har kollat i ca 2 månader men kursen har varit för låg - jag ville inte sälja för billigt och inte gå back heller. Lanseringskursen låg på 45 kr och kursen har dippat på under 36 kr i oktober, toppat på 51 kr i december och dippat igen på 39 kr i februari där jag till slut tröttnade. De senaste veckorna har den stigit kraftigt och då passade jag på att släppa dem för 45,70 kr, med en liten symbolisk vinst. Likviderna nyttjades direkt för att dra nytta av stormen kring Nordea och Panamadokumenten. Jag håller fast vid att börsen alltid överreagerar vid nyheter så jag tankade på kursen 73,25 kr. Nu 11 dagar senare känns det som ett bra beslut: Nordax stängde i fredags på 44,50 kr och Nordea på 77,90 kr. Skönt att (på kort sikt åtminstone) få bekräftelse på sin strategi :)

De första två veckornas utdelningar var från Swedbank på 1070 kr och PIMCO Municipal Income Fund III på 126 kr. Dessa pengar har jag inte investerat ännu utan de gick direkt till amortering av KF-belåningen som kostar mig 1,96 % i ränta. Det är också så jag hanterar likviderna som tillförs varje månad - allt sätts in på kreditkontona och därmed triggar de ingen ISK/KF-skatt förrän jag handlar. Då överförs exakt det belopp som behövs. På detta sätt slipper jag sitta med likvider i KF/ISK och betalar mindre ränta på belåningen samtidigt som pengarna är tillgängliga direkt för affärer.

Gällande sparande har jag nu genomfört samtliga identifierade sparmöjligheter i mitt inlägg från 24 mars. Det är jag nöjd med, men nu behöver jag fler spartips. Vad är nästa steg?

Socialt

Förra helgen gjorde jag slag i saken och bytte till sommardäck på egen hand. Tidigare har jag lämnat in bilen på verkstad och förvarat hjulen på deras hotell. Den här säsongen skulle de ha 645 kr för kalaset. Jag hämtade däcken och eftersom farsan var på besök bytte vi tillsammans som en typisk far-son-aktivitet :). Dock ska man inte underskatta arbetet som faktiskt krävs. Vi fick inte loss ett enda av hjulen, de hade rostat fast och lossnade inte hur mycket vi än hamrade och sparkade. Epic fail och man började inse sina begränsningar... Var på väg att packa ihop och dra tillbaka till verkstaden men till slut bestämde vi oss att trycka i lite 5-56 rostlösare och väntade till nästa dag. Då försökte vi igen och precis när jag höll på att ge upp, vid min sista karatespark, lossnade hjulfan till sist. Från depp till pepp, skönt! Tog några timmar och svordomar men jag blev 645 kr och några erfarenheter rikare.

Denna helgen hade vi långväga besök med övernattning. Det började med vandring i skogen och vedgrillning. Skönt med friluftsliv, kidsen var glada och det kostade bara en knapp hudring. På kvällen gjordes egen pizza, och vi slog nog rekordet i antal toppings. Tror jag hade 8 st så pizzan blev 5 cm hög på vanlig deg :) Vi lirade även ett spel som heter Bohnanza. Detta är ett lite mer avancerat kortspel där man förhandlar med varandra. Grymt skoj tycker jag (även fast jag förlorade) och rekommenderas varmt!

Hälsa

Jag har kämpat på med stegräknaren men på helgerna har jag märkt att det är svårt att hålla sig över 10000 steg. Jag bygger upp en liten skuld till veckorna. Jag ligger över målet för april med 9478 steg per dag (mål: 9000 steg) men får försöka skärpa mig. Jag har i alla fall lyckats hålla mig frisk så jag kom iväg på en löptur på bandet, samt innebandy och plankan på jobbet. Det som går bäst nu är mitt "100 push-ups"-program där jag nu har kommit halvvägs, vilket nu innebär mer än 100 armhävningar om dagen de dagar jag inte tränar annat. Vågen pekar åt fel håll och jag vet inte om det beror på ökad muskelmassa... tror inte det. Jag ska nog köra LCHF igen, det är det enda som har funkat för mig.

I övrigt, som man kan se i mina tidigare inlägg, har jag skrivit om:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar