• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

onsdag 27 april 2016

Tecknade Resurs Holding

Jag har funderat ett tag fram och tillbaka gällande börsintroduktionen av Resurs Holding. Är de bra eller är de bara en i mängden? Jag var ju med på Nordax börsintroduktion men den gick inte alls som jag hade hoppats och innehavet är nu sålt, i princip till inköpspris. Den har mestadels legat på minus samtidigt som att utdelningen var fjuttiga 1,1 %. Dessutom har kursen sjunkit 2 kr sedan jag sålde vilket känns bra nu i efterhand.

Resurs bank värderas lägre men frågan är hur mycket ett P/E-tal betyder här. Kommer de kunna fortsätta öka vinsten, omsättningen och ta marknadsandelar? Jag är för dåligt insatt i branschen så jag tittade på rekommendationerna på nyemissioner.se. Det var lite blandade åsikter som gjorde att min tveksamhet inte direkt lättade. Det som till slut avgjorde var Börspoddens stenhårda Teckna-råd på Twitter. Gratispengar! skrev de. Jag är ju en sån som gillar gratis pengar så detta fick mig att tippa över till ja-sidan. 2 x 200 st tecknade! Får se hur det blir med tilldelningen, förmodligen blir det kraftigt övertecknat.

Resurs Holding kan förmodligen dela ut mer än Nordax. Med ett P/E på 12 hade det blivit en direktavkastning på ca 4,2 % med utdelningspolicy på 50 % och en kurs på 55 kr, i mitten på intervallet. Detta är ganska bra så den här gången kanske jag behåller aktierna på längre sikt. Får se den 29:e!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar