• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

söndag 24 april 2016

Veckan som gått, v16 2016

Bloggen

Den här veckan känner jag att bloggen verkligen har tagit fart. I torsdags offentliggjorde jag min aktie/ETF-portfölj till fullo med hjälp av z2036 eminenta utdelningsverktyg och i fredags skaffade jag för första gången någonsin ett Twitterkonto. Jag har hittills aldrig fattat vad poängen med Twitter är, det finns ju Facebook? Nåväl, jag tittade först runt lite och såg att många duktiga bloggkollegor Twittrar friskt så jag kunde inte vara utanför längre. Sagt och gjort! Nu behöver jag bara några följare också... Jag erbjuder därför en liten morot: första följaren på Twitter får ett omnämnande på bloggen och blir följd av mig!

Jag passade också på att fixa en logga till bloggen som passande nog kunde användas på Twitter också. Blev ganska nöjd men mina Photoshopskills hade rostat en del märkte jag...

Fritid

Gällande hemmafronten skulle vi idag ha familjeaktivitet. Jag gillar att slå många flugor i en smäll så vi åkte till simhallen. Billigt och bra - ca 100 kr totalt för skoj, privat simskola med dottern (1550 kr för 8 tillfällen på simskola var kul i början men 6200 kr per år är för saftigt) och barnen tar ut sig och sover förhoppningsvis gott inatt. Syndade dock lite efteråt och käkade på Max. 90 spänn skulle de ha för en meny! Vad har hänt? Fick för mig snabbmat skulle vara billig, för det priset får man nästan en finburgare på restaurang. Jaja, barnen blev i alla fall glada... och på vägen hem passade vi på att handla en studsmatta. Ja, jag vet. Jag föll för trycket. Alla grannar har en och det blev lite pinsamt i längden att skicka över kidsen till grannarna hela tiden. Förhoppningsvis är det en investering med många roliga och fysiska timmar för barnen. Dessutom är studsmattan starkt haussad av den här doktorn.

I tisdags tryckte vi på knappen! Det resulterade i att Lufthansas bokningssystem havererade (jag skojar inte) så jag fick vänta till onsdag morgon och då gick det. Knapptrycket var första steget mot vår långresa till Thailand i januari 2017. Flygbiljetterna är nu bokade för hela familjen, 2 hela månader ska spenderas borta från snöslasken på beachen med Mai Tais till höger och vänster. Vi väljer att åka så länge eftersom att vår dotter börjar 0:an till hösten och vi har en hel massa föräldradagar sparade så vi hade ett behov av att "passa på". Vi blev också starkt inspirerade av Vägen till Frihet och deras planer att leva i Thailand. För vår del tänkte jag att det skulle innebära en semivariant, både ha semester och samtidigt känna på hur det är att bo där. Vi tänkte besöka svenska skolan ett par dagar för att se hur det funkar och åka runt till 3-4 olika ställen.

Börsen

Börsveckan har varit ganska lugn för min del. Det blev lite räntor från fasträntebevis (Avon och US Steel) och utdelningar från Realty Income Corp och Telia Company på totalt 1079 kr. Dessutom fick jag tillbaka en månads felaktigt dragen utländsk källskatt från Avanza efter närmare 7 veckor. Som jag skrev om tidigare ökade jag Byggmax och kommer nog fortsätta köpa fler på måndag, både till mig och barnen. Lite trist utveckling på portföljerna, lite under index, men Ferronordic handlades utan utdelning i fredags och gick ner 6 %. Finwire gjorde en fet fadäs med Intrum Justitia och deras avstämningsdag för utdelningen. Den handlades utan utdelning den 21:a april men de skickade ut en nyhet i torsdags att detta var fel och rätt var 25:e april. I fredags skickades en korrigering att deras artikel om felet var fel. Dåligt!

På måndag är det löning och dags att fylla på innehaven. Vad det blir får vi se då! Lite Byggmax kanske, sen förmodligen amortering på belåningen tills något bra dyker upp.

Tack för den här veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar