• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

torsdag 19 maj 2016

Börsen på rött, jag ser rött


Idag har börsen pekat fett på rött. Folk är skraja för FEDs eventuella räntehöjning. Tydligen är det "34 %" risk nu jämfört med typ 2 % förra veckan. Min portfölj har klarat sig hyfsat även om jag har lite REITs och preffar som brukar vara räntekänsliga, "bara" -0,5%, ca 1 %-enhet bättre än index. Det verkar vara köpläge i en del bolag igen, t.ex. H&M, men jag har inga likvider kvar och krediten vågar jag inte nalla av mer! Argh, varför är jag fullinvesterad och fullbelånad?! I väntan på löning har jag istället funderat på min vardag och världsliga saker i min omgivning.

1. Varför knäpper man aldrig understa knappen på en kavaj eller väst? Bästa förklaringen verkar vara att man ska kunna röra sig mer fritt, men varför finns det en knapp underst då? Nån som är kavajvan och har en bättre förklaring än "alla andra gör så"?

2. På lunchen:
Jag: Kan jag ta pizza #4 men byta ut löken mot svamp?
Pizzamannen, efter 5 sekunders skruvande på sig:  Ah, men öh, OK då... men bara för den här gången!
Jag: OK, så du menar att jag inte behöver komma tillbaka fler gånger?
Pizzamannen: Öhh, nae... he... he... öh... det går bra...

Varför vara så fyrkantig på en restaurang? Är det jobbigt eller dyrt att byta en grönsak mot en annan på pizzan? Svara "ja" eller "nej" så vet jag och kan ta ställning, men ge fan i att försöka ge mig dåligt samvete, få mig ska känna mig jobbig eller skyldig för att jag fått en grym tjänst... Next!

3. Självbetalning på ICA. Scannar varor och klickar "fortsätt". Kommer på att jag glömt en vara men hittar till min förvåning ingen tillbaka-knapp, bara "betala" eller "avbryt". Jaha... avbryt då och börja om. "Terminal låst, tillkalla personal". WTF? Tar 2 sek innan en tjej är där, har tydligen spejat som en hök... nollställer apparaten, och håller knappt tillbaka en suck.
Personal: Ska jag hjälpa dig?
Jag: Nej tack, det ska nog gå bra att göra om allt...
Personal: Är du säker?
Jag: Eh. Jodå.

Ska man behöva bli idiotförklarad för att UX-designern glömde en jävla tillbaka-knapp!? Next!

4. Ställa en fråga om vaccin. Ville snabbt ta reda på om dottern kunde vaccinera sig mot TBE när hon precis haft vattkoppor. Ringer första bästa vaccinationsklinik enligt Google. Våra telefontider är torsdagar mellan kl 10-11. Really?! Synd att jag kom på frågan på torsdag lunch då! Kände att pulsådern i pannan började bulta men insåg sedan att kliniken låg bokstavligt talat mittemot jobbet så jag traskade rakt upp och fick prata med dem face to face istället. Lite oväntad twist, tur för dem att det löste sig... Next!

Återkommande läsare vet kanske att jag kör LCHF men just idag kände jag att lyxa till det med en pizza på teamlunchen. LCHF i samband med träning och lite småtrist på jobbet gör att jag känner att orken är lite darrande, blodsockret och humöret lika volatilt som Hexagon B. Kan ha påverkat mina upplevelser idag, vem vet? Är det såhär varje dag eller märker man det först när man faktiskt studerar omgivningen och vardagssitutionerna, eller om man är lite grinig på grund av kolhydratbrist? Ska se om det blir liknande imorgon också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar