• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

måndag 14 mars 2016

Genesis

Bloggen lever!

Jag har funderat på vad första inlägget ska handla om och kom fram till att jag skriver ner lite aktuella och nya idéer jag haft och exekverat på sistone, såklart för att ta mig några steg närmare mina mål.

Eftersom jag inte ska göra avkall på annat när jag ska förbättra delar av min livssituation handlar det mycket om att effektivisera. Jag har börjat tänka på hur effektiv jag är på i princip allt jag gör. Allt ska motiveras, såsom vad som handlas eller hur tiden spenderas.

Ett exempel: för att komma framåt mot mina hälsomål utan att lägga pengar eller bränna tid har jag börjat räkna steg varje dag med mobilen. Det är skoj för det ger ett direkt facit på hur mycket jag rört på mig. Jag kom fram till att 10000 steg om dagen i medel är ett bra värde. Eller 70000 i veckan. Ett sätt att öka antalet steg har varit att sluta ta hissen. Jag jobbar på 6:e våningen och det blir några hundra extra steg varje dag bara genom att gå upp och ner. Dessutom ser jag till att hämta kaffe (gratis såklart) åt mig och kollegorna från andra sidan gatan lite oftare och vips, 6 våningar ner och upp igen. När man ändå är ute kan man passa på att ta en 15-minuters power walk istället för fika. Dessutom brukar jag ibland ta omvägar när jag ska hämta barnen på dagis, gå istället för att ta bussen, gå några varv runt perrongen medan jag väntar på tåget. Angående det sistnämnda är ju tågen försenade nästan varje dag så det gör skillnad! Idag räknade jag faktiskt mina extra steg pga väntan på tåget: 500 st! I september säger mobilen att jag hade 7995 steg om dagen i genomsnitt. Detta har minskat under vintern och hittills i mars (som präglats av sjukdomar) ligger jag på 6705 steg om dagen i medel. Nu när våren börjar komma finns det ingen ursäkt längre, jag ska ge mig fan på att nå 8000 i medel innan månaden är slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar