• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

tisdag 29 mars 2016

Lidl vs Willy's

Jag har sedan bloggen startade bytt matvarukedja från Coop till Willy's, och ser att det mesta är ganska mycket billigare utan att offra kvalitet. Jag kom dock att tänka på att det faktiskt finns ett Lidl på samma gata. Jag har fått uppfattningen att de är billiga men har skralt utbud och kanske sämre kvalitet på maten? Kan det vara så att man kan spara några kronor till för samma kvalitet?

Upp till bevis! Igår när jag skulle storhandla tog jag vägen förbi Lidl först. Mitt första intryck: rörigt. Det var ingen struktur, bara hyllor radade med olika varor och svårt att hitta. Jag kanske bara var ovan? Jag gick vidare in i butiken och letade efter basvaror.

Här är en kort jämförelse på några slumpvis utvalda produkter:

Mjölk ("noname" 1 liter)
AffärPris (kr)
Willy's7,80
Lidl7,29
Flytande smör (Arla)
AffärPris (kr)
Willy's21,50
Lidl21,50
Spaghetti ("noname" 1 kg)
AffärPris (kr)
Willy's9,95
Lidl15,80 (2x500g)

Mitt andra intryck: Inte så billigt som de ger sken av. Särskilt med tanke på strukturen i butiken och utbudet. Hittade inte flera av varorna jag letade efter, t.ex. tunnbröd och ris (kanske bara jag som var förvirrad?). 

Slutsats: Även om någon enstaka produkt skulle vara någon krona billigare på Lidl håller jag mig nog till Willy's, så slipper jag åka runt till en massa olika butiker när jag ska handla. Eller tänker jag fel? Finns det någon konstant "flaggskeppsprodukt" på Lidl man kan bunkra upp för något år, "an offer I can't refuse"?

1 kommentar:

  1. Du kan även kolla deras erbjudande, det ger dig kanske en uppfattning
    http://www.lidl.se/sv/index.htm

    SvaraRadera