• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

lördag 26 november 2016

Teckna Volati?


Den 30:e november notererar Volati sina stamaktier på Stockholmsbörsen. Som ägare av deras preferensaktier blev jag genast intresserad att titta igenom prospektet.

Bolagets strategi är hyfsat enkel. Att växa genom att förvärva bra medelstora bolag och göra dem bättre. Ibland kan man få synergier, men ofta kan de även få hjälp ekonomiskt från en större ägare att ta t.ex. investeringar. Volati är ett investmentbolag som fokuserar på långsiktiga förvärv; de köper inte bolag för att stycka upp eller sälja av med snabb vinst, utan bygger upp dem och använder det positiva kassaflödet för vidare förvärv. Eftersom jag är mer av en "buy-and-hold"-investerare själv tycker jag det låter sunt.

Nedan visar ett utdrag från prospektet företagets historiska förvärv som ger en bra bild av deras innehav:


Jag ska inte djupdyka i siffrorna, det finns gott om info i prospektet och analyser från flera håll, bl.a. Dagens Industri och Affärsvärlden samt bloggar.

Om vi ska ta en oneliner på vad jag fastnade för är det:

"Under perioden 2005-2015 uppvisade Volati en CAGR i EBITA om 38 procent"

CAGR står för "Compound Annual Growth Rate" och innebär genomsnittlig årlig tillväxt. EBITA är "Earnings Before Interests, Tax and Amortization", dvs vinst före räntor, skatt och amorteringar.

Historisk tillväxt är såklart ingen garanti om framtida tillväxt, men det ger åtminstone en känsla för vilket kvalitetsbolag det handlar om. Till och med hälften av 38% kan räknas som väldigt bra tillväxt.

Utdelningspolicyn är måttliga 10-30% av vinsten vilket inte är något konstigt då den primära tillväxten kommer från förvärv. Jag har insett att man inte ska stirra sig blind på endast utdelning utan kombinationen tillväxt och (möjlig framtida) utdelning. Siffrorna ser bra ut, historiken ser bra och och ledningen känns stabil. De två grundarna tillika styrelseordförande respektive styrelseledamot, säljer inga aktier (med ett litet undantag) och behåller tillsammans ca 65 % av det totala aktieinnehavet.

Värderingen då? Priset är fastställt på 58 kr per aktie. Inget spann utan ett fast pris - lysande bra! På sistone har det blivit populärt med ett brett spann där erbjudandepriset kan variera så mycket som ±13% från medelvärdet som i fallet med nyligen börsintroducerade Ahlsell. För 2015 år siffror får man P/E = 25, vilket känns ganska dyrt faktiskt, och högre än branschkollegan och kvalitetsbolaget Lifco (som jag för övrigt också tecknade men tyvärr sålde för tidigt) som har P/E = 24. Här räknar marknaden nog med en väldigt hög tillväxt och då får man gå upp i P/E-värdering.

Både Dagens Industri och Affärsvärlden rekommenderar att teckna, och så gör de flesta bloggar jag kollat. Maxa Allt får bra vibbar och tecknar en ganska stor stek av Volati.

Disclaimer: Ja, jag tecknar Volati. Egentligen är det dumt att jag skriver om det eftersom jag kanske får mindre tilldelning om mitt inlägg skulle locka med någon att göra detsamma... Läs på själv och bilda din egen uppfattning!


Annons med bra sparränta:

3 kommentarer:

  1. Man får vara lite försiktig när man använder P/e-tal då de normalt inte är användbara på investmentbolag (som ändå Volati får räknas till). Kolla nedanstående investmentbolags p/e:

    Kinneviks p/e-tal: 1.969
    Svolders p/e-tal: 3,18
    Ratos p/e-tal: negativt
    Bures p/e-tal 1,66

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i det här fallet hade kanske P/S-talen varit bättre.
      P/S blir 1,5 för Volati och 1,5 för Bure. 2,5 för Lifco. 202 för Kinnevik.

      Eller EV/EBITDA för Volati blir 14,6. 17,5 för Lifco. 1,5 för Bure. -1593 för Kinnevik.

      Nja, det här med jämförelsetal är svårt och man kan aldrig enbart använda ett av dem, vilket jag antar var din poäng.

      Här går jag på tillit att Volatis ledning fortsätter växa genom att förvärva bra bolag med fortsatt medel EV/EBITDA på 4,7, då blir det nog bra.

      Tack för kommentaren!

      Radera
    2. Jag håller med! Och det är tillit till ledning och ankarinvesterare som gör att jag tecknar Volati.

      Radera