• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

tisdag 30 maj 2017

Bytt elavtal - fick 663 kr

En stor del i min resa mot ekonomisk trygghet är #sparadkrona. Det innebär att inte spendera mer pengar än nödvändigt, och framför allt inte mer än vad det behöver kosta för samma produkt/tjänst.

Därför ser jag över mina avtal årligen och nu var det dags för elhandelsavtalet. Det handlar alltså om elleverantören, inte nätägaren som man (tyvärr) aldrig slipper så länge man inte flyttar.

Just elavtalet är min favorit för att det är så enkelt. Inga krångliga villkor att jämföra som på t.ex. försäkringar. Det enda som egentligen skiljer sig åt är kundtjänsten skulle jag tro, och hur ofta behöver man den?

För att jämföra olika elavtal och tjänster har jag använt Compricer (annons) och elskling.se. De bygger på samma idé, att man matar in elområde (postnummer), boendetyp (villa/lägenhet) och årsförbrukning så får man en lista med uträknat pris per kWh. Tar mindre än 1 minut! Eftersom jag alltid kollar rörligt pris är jag medveten om att priserna baseras på spotpris, dvs marknadens produktionspris och denna rör sig dagligen beroende på förhållanden, t.ex. går priset upp om det är torka i vattenmagasinen. Man kan följa utvecklingen per elområde här. Jag matade in samma data hos båda tjänsterna och såg att Compricer låg snäppet billigare på alla leverantörer jämfört med elskling.se.

När man väl hittat nåt man gillar så är det enkelt att byta. Man får mata in sitt områdes-ID och anläggnings-ID, dessa hittar man på sin el(näts)faktura. Det är viktigt att se till att man gör detta i god tid med hänsyn till uppsägningstid som brukar vara 1-2 månader. För att hålla koll brukar jag lägga in en avisering i mobilen till nästa år när det är dags att byta igen.

Det finaste med dessa tjänster, förutom att de snabbt listar de billigaste leverantörerna, är att man kan använda "prova-på"-erbjudanden löpande. Eftersom det finns dussintals leverantörer där ute är det bara att hoppa mellan dem. Jag har varit "ny kund" i mer än 5 år och som det ser ut nu kommer jag kunna fortsätta varva livet ut :)

Just nu såg jag att Fortum var billigast. De har ett litet påslag (inkl elcertifikat) på elkostnaden på 3,29 öre/kWh inkl moms vilket med min årsförbrukning (9400 kWh) blir 309 kr per år samt en årsavgift på 828 kr. Dock ger de just nu en rabatt på 1800 kr (12 x 150 kr) vilket gör att jag betalar 663 kr mindre än produktionskostnaden för elen! De hoppas såklart på att locka många nya kunder som förblir lojala (eller glömska) och faller över på "tillsvidare"-priser. Så länge man har koll och jämför varje år behöver man ju inte drabbas av detta utan kan fortsätta nyttja nya rabatter. Tyvärr är just den här rabatten inte fast utan beroende på beräknad årsförbrukning så man kan inte gå plus på hela räkningen om man bor i en liten lägenhet med låg förbrukning :)

Så gör som jag, lägg en minut, jämför årligen leverantörerna och byt till det billigaste. Varför betala mer för samma sak?

Disclaimer:
Jag är sponsrad av Compricer men har använt tjänsten långt innan dess och hade använt den oavsett.

Annons med bra sparränta:

7 kommentarer:

  1. Roligt och spännande inlägg. Jag har bytt till Fortum sedan några månader tillbaka. Största skillnaden för mig var att jag tidigare inte gjort ett aktivt val av leverantör sedan jag flyttade för tre år sedan, därför låg jag alltför högt. Jag har kommit ned i pris ganska mycket sedan valet av Fortum, men en rörlig avgift - men det märks redan att jag betalar mindre. Vidare går nu abonnemanget ut för mobilen, och jag betalar nu 269:- i månaden/mobilen är redan avbetald. Men jag vill komma ned i pris till augusti, rekommendationer mottaget tacksamt. Just nu har jag 6GB surf (som jag aldrig använder upp och passar mig bra).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tipsa om Vimla, och använder du min länk får du 10:- rabatt per månad ytterligare. De använder Telenor´s nät, fungerar bra, har inget att klaga på. Billiga abonnemang, just nu halva priset i 3 mån och 20Gb extra, som följer med tills du förbrukat upp det. https://vimla.se/?201705082225397915

      Radera
    2. Vår familj betalar 0 kr för telefoni. Vi kör med jobbmobiler enbart. Så det får bli mitt tips, förhandla med arbetsgivaren om att få jobbmobil med fast månadskostnad (som de såklart betalar).

      Radera
  2. Tack Nonhosonno: Jag kollade upp Vimla, och allt verkar great till en början; men sedan börjar man läsa omdömen. Uppenbarligen har Klarna hand om fakturorna, vilket inte tydligt framgår på deras sida. Min erfarenhet av Klarna är hur de förblir otydliga, just för att små missförstånd föranleder att de tar ut extra avgifter. Själv uppmanades jag av klarna att betala fakturor via deras hemsida. När man som konsument tror att man skall korrigera amorteringen på ett månadsbelopp, så godkänner man en direktbetalning på deras sida. De vilseleder konsumenterna, tar ut höga avgifter. Jag hade nog nappat om det inte varit för Klarna.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ville bara säga att jag lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tackar Seglarn! Ha det bra!

      /Maxa Allt

      Radera
  4. Det är ett riktigt bra tips att byta elavtal, mycket pengar att spara. Jag gjorde samma sak nyligen och skrev ett inlägg om det. Det mista man ska gära är att inte ha tillsvidareavtal iaf.

    Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

    SvaraRadera