• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

söndag 7 januari 2018

Sammanfattning 2017 och mål 2018

Jag vill börja denna post med en ursäkt till er läsare. Jag har varit inaktiv som bloggare sedan i maj. Det har helt enkelt inte funnits någon ork att vare sig skriva eller ens följa övriga bloggar. Jag är osäker vad det beror på, men till stor del har det nog berott på nytt uppdrag på jobbet där jag gått från ca 2h effektivt arbete till 9h. Lägg därtill lite sviktande hälsa (småbarnsåren tar ut sin rätt?) och lite bristande motivation så räckte det tydligen att tvinga sig till en paus. Mycket av idéerna jag skrivit om under 2016 och 2017 har blivit en del av vardagen och det kan vara så att jag haft svårt att hitta nya spännande saker att skriva om. Rent investeringsmässigt är min huvudstrategi att vara hyfsat passiv så pengamaskinen har fått sköta sig själv till stor del. Hur det blir under 2018 återstår att se men jag tänkte i alla fall börja med att sammanfatta vårt 2017.

Uppföljning mål 2017

Här kommer grafen!


Som ni ser ovan var det inget direkt upphetsande och jag var länge orolig att jag skulle hamna långt under index. Med hyfsat stark utveckling (mindre fall) i november/december kom jag nästan ifatt och slutade på +8,18% (index +8,71%). Jag är ändå nöjd med resultatet med tanke på tre stora sänken i Byggmax, Fingerprint och H&M. Dessa kompenserades med bra uppgångar i bl a Tele2, Atlas Copco, SAS, Novotek, ZetaDisplay, ABB och investmentbolagen (utom Volati).

KPIer
  • Tillförsel till portföljerna
    • Mål: 200 000 kr
    • Utfall: 166 200 kr
    • En klar besvikelse, men vi var ju i Thailand i 2 månader och gapet på 33 800 kr stämmer ganska väl överens med uteblivna insättningar i februari och mars så det är inget jag oroar mig över.
  • Portföljvärde (egna konton exkl belåning, pensioner, barnspar och Fru Maxa Allts konton)
    • Mål: 1 100 000 kr
    • Utfall: 1 061 974 kr
    • Vi nådde nästan i mål! Hade insättningarna varit i mål hade portföljvärdet också varit i mål, så on track med andra ord.
  • Utdelningar
    • Mål: 54 000 kr
    • Utfall: 55 888 kr
    • En ökning på 84% från 2016, helt otroligt!
  • Sparkvot
    • Ej mätt, men jag gissar på ca 45-50% så allt är i sin ordning :)


Några händelser under året som är värda att nämna är:
  • Betalat av det sista, 35 000 kr, på blancolånet som vi tog för kontantinsats på huset. Känns oerhört skönt!
  • Betalat av det sista på ena CSN-lånet. Nu blir det 1267 kr mer över till pengamaskinen varje månad!
  • Kryptovalutorna tog verkligen fart i år. Jag hade mineat (producerat själv) en del under 2011-2013 och det betalade sig äntligen. Sålde av lite Bitcoin, Litecoin och Dogecoin för ca 25 000 kr vilket var ett skönt tillskott. Hur jag än gör nu så har jag inte gått back på kryptovalutor i alla fall!
  • I samband med ovan har jag även investerat i ett nytt grafikkort för 6 000 kr primärt för spel, men när jag inte spelar står datorn igång dygnet runt för att minea nya kryptovalutor. Med dagens värde drog det in ca 60-80 kr om dagen. Jag har inte sålt några utan väntar såklart på ett genombrott på de nyare valutorna (t.ex. Zcash och Trezarcoin) med klart bättre blockkedjeteknik jämfört med Bitcoin.
När jag startade bloggen satte jag upp ett långsiktigt mål; vi ska bli ekonomiskt oberoende, dvs kunna klara oss på passiva inkomster med samma utgiftsnivå som idag, dvs ca 25 000 kr i månaden. Med hjälp av z2036 grymma sparkalkylator fick jag fram att vi, om vi följer planen och allt går sin väg, kommer att nå detta år 2027. För att ha lite marginal, alternativt kunna leva lite lyxigare, satte vi upp det slutgiltiga målet att få 40 000 kr per månad i passiv inkomst och detta skulle vi kunna uppnå år 2030 enligt kalkylen, vid 51 resp 50 års ålder. Nu är år 2 av denna 15-årsplan avklarat, så hur har det gått?


Som ni ser ovan ligger vi fortfarande lite efter i portföljvärde men har knappat igen lite från år 2016. Den faktiska utdelningen är dock högre än planen så jag känner att vi är on track. Det ser dock tufft ut att nå ett portföljvärde på 1 484 462 kr år 2018, vilket skulle innebära en ökning på mer än 420 000 kr i eget kapital. Fast nu är vi ju inte sådana som backar från en utmaning va, så va fan, varför inte!? 2018, nu kör vi!

Men vänta, hur gick det med övriga mål, hälsa, familj, jobb, fritid, socialt och blogg?

  • Hälsa
    • Mål: Gå ner till 75 kg och klara milen under 50 minuter.
    • Utfall: Nope, hamnade återigen på 79 kg efter julfrossandet och har totalt misslyckats med kondisen :(
  • Familjen
    • Mål: Mindre bråk och stök och mer harmoni hemma. Mer tålamod med barnen.
    • Utfall: Ett Nja - jag tycker att det har blivit bättre men vi har fortfarande (ett evigt) lärande kvar.
  • Jobb 
    • Mål: Få min första chefstjänst med personalansvar. Sidoinkomst på minst 10 000 kr.
    • Utfall: Sidoinkomsterna nådde jag lätt med hjälp av kryptovalutor. Chefstjänsten blev ett misslyckande tyvärr. Kom till 3:e-intervju men av någon anledning sket det sig.
  • Fritid
    • Mål: Någon planerad aktivitet varje helg, stor som liten. Oftast med familjen, ibland med vänner.
    • Utfall: Det funkade bra ända till hösten, där vi tappade lite. Ändå en förbättring!
  • Socialt
    • Vi ska träffa vänner mer, minst två gånger i månaden. Åka på utflykt tillsammans på helger, bjuda hem dem till oss eller bjuda in oss till dem :)
    • Detta funkade också OK, vi nådde nog inte upp till 2 gånger i månaden men nästan.
  • Blogg
    • Mål: Jag ska skriva minst ett inlägg i veckan, inte nödvändigtvis lika långa som det här. Nå 10 000 träffar i månaden.
    • Utfall: Nja, det gick ju inte riktigt som planerat...

Sammanfattning 2017

Rent ekonomiskt gick det bra, vi följer planen. Vi jobbar hårt med den trippla hävstången som jag skrivit om i tidigare inlägg. Vi har fortsatt med hög sparkvot, med fokus på att spara in på onödiga utgifter såsom bekvämligheter (städhjälp, matkasse, uteluncher) och helt enkelt få mest för pengarna. Jag har jämfört alla försäkringar och elavtal via Compricer (annons) och tecknat det billigaste. Gått ner till halvförsäkring på bilen. Handlat i bulk när det är billigt. Tagit med påsar till mataffären istället för att köpa där för 2,50 kr/st. Samtidigt som vi håller ner utgifterna har jag försökt få extrainkomster. Jag har, inspirerad av bloggarkollegan miljonärinnan30, plockat in pant från återvinningskärlen på gården. Gjort enkätundersökningar på nätet medan jag pendlat på tåget. Brutit (mineat) kryptovaluta (typ Bitcoin). Sålt gamla prylar som bara tar plats. Hög sparkvot, höga intäkter och ränta-på-ränta-effekten i våra portföljer tror jag blir nyckeln till att lyckas ekonomiskt. Men ändå har vi inte "snålat" som den oinvigde kan luras att tro. Det som verkligen ger oss någonting har vi spenderat pengar på. Vi har rest utomlands på semester 3 gånger under året. Köpt en TV för 23 000, grafikkort för 6 000, datorskärm för 8 000.

Övriga mål lämnade dock en hel del att önska. Det har helt enkelt varit svårt att hålla upp motivationen. Jag tror jag drabbades av en mini-depression efter att vi kom hem från Thailand. Jag var utvilad, såg fram emot ett par månaders jobb och sedan en skön sommar i Sverige. Att komma tillbaka till jobbet blev lite av en chock med nytt projekt i kaoz och svenska sommaren hände aldrig. Fast besluten att få min första chefstjänst sökte jag typ 10 jobb (och blev bl a kontaktad medan jag var i Thailand) men trots flera intervjuer gav inget resultat. Man söker helt enkelt hellre beprövad (dålig?) chefserfarenhet än att riskera ge chansen till någon ny men hungrig med många idéer... Kanske har LAS att tacka för det? Även om jag var väldigt kräsen i sökandet kan man säga att självkänslan tog sig en törn... Och nu är vi mitt inne i de mörka trista månaderna. Jag har försökt kontra med en uppsättning D-vitamin, multivitamin, Omega-3 och magnesium. Jag tror faktiskt det har hjälpt lite! Men nu är det ju ett nytt år, nya möjligheter och stora förbättringsutrymmen!

Mål 2018

Mina långsiktiga mål kommer fortsatt vara att bli ekonomiskt oberoende till år 2030 (se grafen ovan). På det personliga planet ska jag jobba för bättre hälsa, familjeliv, socialt liv och att helt enkelt ha så kul som möjligt under resans gång. Vi hoppas även detta år på förre sjukdagar för att orka genomföra allt! I år börjar den yngste i skolan (omg!) vilket jag hoppas avskärmar mig från den rikliga bakteriefloran på dagis...

Här är mina konkreta KPIer:
  • Tillförsel till portföljerna: 210 000 kr
  • Portföljvärde (egna konton exkl belåning, pensioner, barnspar och Fru Maxa Allts konton): 1 450 000 kr
  • Utdelningar: 75 000 kr
  • Sparkvot: 50 %
  • Gå ner till 75 kg
  • Klara milen på 55 minuter
  • Faktiskt använda mitt gymkort, minst 20 gånger
  • Bestiga Kebnekaise
  • Bubblare: få mer energi att skriva mer på bloggen!
Det var det det! Hur har det gått för er 2017? Har ni klarat era mål? Nya mål för 2018? Kommentera gärna hur det har gått!

Annons med bra sparränta:

8 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet och sammanfattat, gillade läsningen rakt igenom. Hoppas att det blir många inlägg 2018!

    Jag var upp för Kebnekaise i somras, härlig utmaning! Börja vandra tidigt på morgonen så att ni slipper stressa (eller komma hem galet sent). Gå in vandringskängorna ordentligt innan. Lycka till!

    Vill du berätta mer om hur (eller ge tips på var jag kan läsa mer) jag rent praktiskt går tillväga för att börja minea kryptovalutor? Har en okej stationär dator ståendes avstäng större delen av dagen, tänker att det kan vara kul att sätta den i arbete och få lite extrainkomst vid sidan av det dagliga arbetet.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja, kom på en till fråga kring det sistnämnda ämnet. Hur mår elräkningen av din mining? Något jag borde tänka på där?

      //Humankapitalisten

      Radera
    2. Tack för de fina orden Humankapitalisten och tipsen om Keb! Jag har faktiskt aldrig fått tillfälle att använda mina nyinköpta vandringskängor så planen är att få några mil i dem under våren :)

      Gällande kryptovalutor så beror det helt på vilket/vilka grafikkort du har. Det måste vara ganska "high end" för att löna sig, så återkom med vad du har så ska vi se om det går skulle löna sig för dig. Ang. enräkningen så drar väl burken ca 400 W så det blir ca 10 kWh per dygn så man får ta med det i beräkningen. Dock så är min inkomst i skrivande stund (nuvarande svårighet och värde) ca 150 kr per dag så det lönar sig även om man skulle vilja sälja direkt.

      Radera
    3. En annan sak ang. elen är att det inte blir särskilt dyrt på vintern då jag passar på att värma hela ovanvåningen med datorn :) På sommaren blir det värre då korten redan nu går över 82 grader med fläktarna på 100 %...

      Radera
    4. Det låter som en bra plan! Bara att hojta till om det är något kring Kebnekaise du undrar när det börjar närma sig :)

      Min nuvarande stationära har några år på nacken och i den sitter ett XFX Radeon HD6950 2GB vilket jag misstänker inte är high end nog? Förstahandsvalet skulle vara att köra på den om det inte skulle vara hopplöst. Tanken är inte direkt att tjäna pengar utan ser det mest som ett sätt att lära mig mig mer, åtminstone till en början. Skulle jag däremot konstant gå "ordentligt" back så minskar dock charmen lite.

      Med det sagt skulle jag kunna ordna så att jag har möjlighet att använda mig av en dator som har ett EVGA GeForce GTX 980 Ti HYBRID, bättre möjligheter där misstänker jag?

      Det där med att värma upp ovanvåningen på vintern är ju riktigt optimalt! Tror inte jag inser hur mycket värme som kommer att alstras. Läste om hur en bordsfläkt riktad direkt mot datorn var att rekommendera :)

      Radera
    5. Jag har själv inget ATI-kort, men jag tror det kan bli lönsamt öven med ett 6950. Problemet är att man måste nergradera drivrutinerna till Catalyst 14.4 om jag fattade rätt, så lite meck att få igång det.

      Jag matade in lite värden här så du kan se vad som är mest lönsamt just nu: https://whattomine.com/coins?utf8=%E2%9C%93&adapt_q_280x=0&adapt_q_380=0&adapt_q_fury=0&adapt_q_470=0&adapt_q_480=3&adapt_q_570=0&adapt_q_580=0&adapt_q_vega56=0&adapt_q_vega64=0&adapt_q_750Ti=0&adapt_q_1050Ti=0&adapt_q_10606=0&adapt_q_1070=0&adapt_q_1080=0&adapt_q_1080Ti=0&eth=true&factor%5Beth_hr%5D=9.0&factor%5Beth_p%5D=280.0&grof=true&factor%5Bgro_hr%5D=0.0&factor%5Bgro_p%5D=0.0&x11gf=true&factor%5Bx11g_hr%5D=0.0&factor%5Bx11g_p%5D=0.0&cn=true&factor%5Bcn_hr%5D=700.0&factor%5Bcn_p%5D=280.0&eq=true&factor%5Beq_hr%5D=0.0&factor%5Beq_p%5D=0.0&lre=true&factor%5Blrev2_hr%5D=31000&factor%5Blrev2_p%5D=0.0&ns=true&factor%5Bns_hr%5D=0.0&factor%5Bns_p%5D=0.0&lbry=true&factor%5Blbry_hr%5D=0.0&factor%5Blbry_p%5D=0.0&bk2bf=true&factor%5Bbk2b_hr%5D=0.0&factor%5Bbk2b_p%5D=0.0&bk14=true&factor%5Bbk14_hr%5D=0.0&factor%5Bbk14_p%5D=0.0&pas=true&factor%5Bpas_hr%5D=0.0&factor%5Bpas_p%5D=0.0&skh=true&factor%5Bskh_hr%5D=0.0&factor%5Bskh_p%5D=0.0&factor%5Bl2z_hr%5D=420.0&factor%5Bl2z_p%5D=300.0&factor%5Bcost%5D=0.15&sort=Profitability24&volume=0&revenue=24h&factor%5Bexchanges%5D%5B%5D=&factor%5Bexchanges%5D%5B%5D=abucoins&factor%5Bexchanges%5D%5B%5D=bitfinex&factor%5Bexchanges%5D%5B%5D=bittrex&factor%5Bexchanges%5D%5B%5D=bleutrade&factor%5Bexchanges%5D%5B%5D=cryptopia&factor%5Bexchanges%5D%5B%5D=hitbtc&factor%5Bexchanges%5D%5B%5D=poloniex&factor%5Bexchanges%5D%5B%5D=yobit&dataset=&commit=Calculate

      Det verkar som du med CryptoNight-algoritmen och SUMOcoin kan gå plus ca 4 USD om dagen. Med 980 Ti är det nog Neoscrupt-algon som gäller just nu, där du kan få ca 5 USD just nu.

      Jag själv kör 4 olika coins nu och byter mellan vilka som är mest lönsamma (det ändras hela tiden). Det allra enklaste för nybörjare är att använda Nicehash. Man laddar hem ett program till Windows och så tuggar den på och visar enkelt hur mycket man drar in om dagen och hur mycket man har på kontot. Den byter automatiskt till det mest lönsamma just nu men de tar några % för tjänsten. Oavsett vilken algo/kryptovaluta den väljer så får man betalt i Bitcoin. Ett litet varningens finger för Nicehash dock - de hackades i december och blev av med tusentals BTC, men nu är de uppe igen och snurrar på som vanligt...

      Om du vill testa så gå in på nicehash.com, ladda hem minern, gör benchmarks och sedan klicka på "Mine". Du behöver en Bitcoin-adress för utbetalningar också. Jag kollade nyss men sidan är nere just nu...

      Hör av dig om du undrar nåt mer!

      Radera
  2. Nice to have you back!

    Roligt att du gör framsteg, vad duktig du är. Jag har blivit kär, skaffat gymkort, gått ned några kilon, men vill ner ytterligare. Min portfölj slår index fortfarande med råge, och jag har hittat några nya innehav. Jag slog en ny milstolpe 250.000:- och det har tagit tid: ny säng, glasögon, förstärkare mm. En del annat kom emellan :)
    Ny säng behöver man om man just har blivit kär, ooooh yes :9


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för de fina orden! Låter som att allt går åt rätt håll för dig, bra jobbat! Just nu missar jag både gymbesök och index men kämpar på. Har börjat satsa på vandring vilket förhoppningsvis kompenserar uteblivna gymbesök men samtidigt kostar det en hel del med utrustning. Bra dock att prylnörden får sitt samtidigt att det är för en nyttig sak :) Blir Kebnekaise i slutet på juli, ser jag fram emot!

      Ha det VÄL!

      Radera