• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

torsdag 6 oktober 2016

Sparade 583 kr på 3 minuter


Härom veckan damp räkningen för bilförsäkringen in som e-faktura. Jag har valt att köra helförsäkring även då bilen är 12 år gammal eftersom jag med min otur säkert skulle få någon skada så fort jag gått ner till halvförsäkring... dessutom är det rätt skönt att ha ifall man får stenskott. Jag använder alltid e-faktura framför autogiro då jag vill ha koll på utgifterna. Det var tur det...

Jag såg direkt, precis som förra året, att premien höjts. Den här gången var det bara ca en hundralapp men jag började fundera: varför ska premien bli dyrare när bilen blir äldre och därmed mindre värd? Jag vill fan ta mig betala mindre! Som jag gjort med tidigare försäkringar slängde jag mig på luren till försäkringsbolaget och valde alternativet "Säga upp försäkring" i telefonkön. Jag fick snacka med en trevlig snubbe, och jag förklarade att jag via Compricer (annons) hittat en helt likvärdig försäkring som är 600 kr billigare. Jag kan tillägga att jag har försäkringar på över 18000 kr per år hos bolaget så jag ser mig själv som en premiumkund. Jag har dessutom redan en viss rabatt just för att jag samlat mina försäkringar hos dem - då borde det väl bli billigare än hos en konkurrent utan rabatt tycker man?! Snubben på andra sidan luren kollade på mina uppgifter:

-"Ja, du är ju en av våra bästa kunder så nåt ska jag kunna göra!"
-"Låter bra det!"
*knapp-knapp-klick-klick-knapp*
-"Jag kan få ner priset med 583 kr, hur låter det?"
-"Det låter utmärkt! Skicka en ny faktura så kör vi på det!"
-"Klart!"
-"Tack, ha en trevlig kväll!"
-"Detsamma!"
*klick*

Där sparade man 583 kr på 3 minuter. Det är sjukt egentligen, men det straffar sig verkligen att vara passiv. Det gäller även elavtal, bolån och annat. Acceptera inte återkommande fakturor hur som helst! Läs på via jämförelsesiter (som Compricer), ifrågasätt priset och meddela med trevlig ton att det inte känns schysst att betala mer än hos en konkurrent när man varit en bra kund. Oftast funkar det. Ibland inte, som t.ex. mitt fall med Handelsbanken som jag nyligen skrivit om. Men då får man vara beredd att fullfölja, för det finns många #sparadkrona att hämta!

Hur gör ni, accepterar ni bara prishöjningar på återkommande fakturor?

Annons med bra sparränta:

2 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen! Var några år sedan jag gjorde en större översyn. Bilförsäkringar är ju hyfsat enkla att jämföra. När det kommer till hem och villa kan det bli lite klurigare, eftersom inte bara pris utan även villkoren kan variera. Har för övrigt sneglat på Danske Banks SACO-deal. Du har du bara positiva erfarenheter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, villa är klurigare att jämföra. Å andra sidan kan du kolla på nåt ungefär så har du en siffra som din nuvarande leverantör ska matcha oavsett. Målet är ju att slippa byta utan behålla samma villkor fast billigare.

      Danske Bank har varit väldigt trevliga faktiskt! Vi har skött allt via hemsidan och ett telefonsamtal, sen var det klart. Behövde inte ens gå in på nåt kontor, precis som vi ville ha det. Enda lilla anmärkningen är att man inte får någon avisering (typ efaktura) utan får logga in varje månad och se hur mycket som ska dras. Inget att bry sig om egentligen.

      Lycka till!

      Radera