• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

måndag 9 maj 2016

Stellaris - en besvikelse?

Copyright Paradox Interactive

Jag har följt den uppdelade börsintroduktionen av Paradox Interactive och inför den 2:a tranchen som inleddes idag den 9 maj, samma dag som releasen av årets storspel, stod jag med fingret på avtryckaren att säkra några aktier i bolaget. Jag sökte efter recensioner från morgonen och framåt och till en början fanns 0 tillgängliga, men så småningom poppade de in under dagen, en efter en. Den första jag såg var från välrenommerade IGN.com. Det blev tyvärr en smärre chock av att se en totalsågning av detta ambitiösa megaprojekt. Slutbetyget blev modesta 6.3/10 med slutklämmen Stellaris’ great ideas for space strategy are mostly undone by a static, dull mid-game. Inte bra. Inte alls bra. Men som många kommenterade på IGN, en recension är ju en persons subjektiva uppfattning. Det kanske är en snubbe som mest lirar Call of Duty och klämde ut recensionen lika optimistiskt som ett krismöte hos Miljöpartiet?

Detta gjorde att jag instinktivt backade från att teckna Paradox på Pepins.com i 2:an tranchen. Jag måste veta mer och det kommer fler chanser.

Ett par timmar senare dyker en ny recension upp, denna gång från ännu en jätte: PC Gamer. Denna recensent hade tidigare hypat Stellaris till skyarna i en preview som jag skrivit om tidigare i bloggen. Spännande! Fast det blev tyvärr ingen rolig läsning den här gången heller. Slutbetyget blev småtrista 70/100 med motiveringen The early game promises an instant strategy classic, but Stellaris is unable to maintain that pace. I princip samma åsikt som IGN alltså.

Inte alls bra! De stora jättarna sågade Stellaris vid fotknölarna.

Men det är inte bara mörka moln på himlen, lite senare dök det upp lite mer positiva, rent av hyllande betyg. Jag sammanfattar dem lite kort nedan:

PC World: 4/5 - Freed from the chains of history, Paradox takes grand strategy to the stars and creates a solid foundation that's begging to be expanded upon.

Destructoid: 9/10 - A hallmark of excellence. It may have some flaws, but they are negligible to what is otherwise a supreme title.

Eurogamer: Recommended - More approachable than ever, Stellaris is the Paradox grand strategy game you need to play.

Metacritic: 79/100 - Generally favorable reviewsbased on 13 Critics (per den 9 maj, MAs anm.).

Den väntade hyllningen av Paradox storspel för 2016 uteblev alltså, med vissa undantag, vilket gör att undertecknad avvaktar med att teckna.

---- Uppdatering 2016-05-13 ----

FZ.se: 3/5 - Bra

Fz.se är en av Sveriges största spelsajter så jag har väntat ivrigt på deras recension. De brukar vara bra. Tyvärr förändrar det inte min syn sedan tidigare och jag är således fortfarande skeptisk och avvaktar därför.

---- Uppdatering 2016-05-18 ----

Gamespot: 7/10 - Good

Gamespot är den sista stora recenionen jag har väntat på och den följer de andra stora med ett "sådär" betyg. Återigen är åsikten att det är grymt spännande i början med stora möjligheter men att det ibland fastnar i mitten, samt att det ibland känns för slumpartat vad man lyckas uppfinna. Man kan inte påverka krig genom överlägsen strategi som "underdog" utan de starkaste vinner.

Intressant läge där spelarna ger spelet mycket bra betyg (t.ex. 8.6/10 på metacritic) medan de allra största och välrenommerade recensionssidorna ger det medelmåttiga betyg. Jag tycker att det är svårbedömt hur detta kommer att påverka Paradox som bolag. De har redan sålt bra, men frågan är om försäljningen håller takten? De brukar ju komma med fixar och utökat innehåll, i vissa fall med en kostnad vilket genererar nya intäkter, men dessa kostar ju också för bolaget i form av utvecklingstid. 


11 kommentarer:

  1. Skrev kommentarer på din twitter, men skriver även här då jag anser att det du skrivit lätt kan missuppfattas. Spelet har än så länge 79 (av 13 proportionella omdömen) på metacritic och 92% positiva på steam (av 241 omdömen). Bland privata som gått in och röstat på spelet på metacritic har spelet 9,1 (58 röster). Spelet ligger alltså på 8/10 av proportionella och 9/10 av amatörer. Detta ska sättas i relation till att Paradox spel historiskt har varit "buggiga", de brukar få betyg runt 7-8 i början och först senare klättra på betygsidorna när ett antal fixar släppts.

    Aldrig tidigare har så många människor spelat ett Paradox spel som ikväll, detta är fler än City cities skyline, då skam man komma ihåg att Cities vänder sig till en mycket bredare publik. Allt annat än att säga att idag är en sucsse anser jag är ett tecken på att man inte förstår bolaget/spelets målgrupp. Stellaris är det 3:de mest spelade spelet på HELA steam just nu.

    http://www.metacritic.com/game/pc/stellaris/critic-reviews

    Du skriver "Jag sökte efter recensioner från morgonen och framåt och till en början fanns 0 tillgängliga", detta beror på att Paradox har förbjudit de som fått exemplar att släppa sina betyg innan idag. Detta är alltså väntat, hade recensioner dykt upp innan idag hade de som skrivit dem brutit kontraktet med Paradox.

    Det är kul att du intresserar dig! Men jag anser att du missuppfattat situationen grovt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att du spammade på twitter, hann inte läsa allt :)

      Tack, jag har själv länkat till Metacritic.

      Det är klart det är många spelare, spelet är grymt hypat. Dessutom skriver man i samtliga dåliga recensioner att spelet är skoj i början men mid-game blir trist. Min sammanställning visade att de två största siterna gav spelet kasst i betyg vilket är lite speciellt. Jag har inte sågat det än utan som jag skrev avvaktar eftersom det ändå kommer fler chanser.

      Dessutom finns det fortfarande mer än 100 slots kvar i 2:a tranchen så det blev ingen rusning den här gången.

      Men jag hoppas att det blir så att det generella mottagandet blir bättre, alternativt att de korrigerar något snabbt genom en expansion. Jag var ju själv väldigt hypad och ville att det skulle gå vägen.

      Det är inte för sent än!

      Tack för kommentaren!

      Radera
  2. Njae någon sågning vid fotknölarna tycker jag knappast de recensioner och de betygen var men givetvis förstår jag det hade känts betydligt trevliga att trycka köp om det regnade in maxbetyg.

    Nu har inte jag läst alla recensionerna men genom att läsa ditt inlägg fick jag nog bilden av ett spel som var bra dock inget mästerverk.

    Fortsätt maxa!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man tittar på IGN så är 6.3/10 sämsta betyget på ett storspel hittills i alla fall under 2016. Visst, det är ingen totalsågning men jämfört med förväntningarna är det "inte alls bra". Nu är ju detta endast två recensioner även om det är från de stora. Det är ju subjektivt och ibland har de helt enkelt fel!

      Tack för kommentar!

      /MA

      Radera
  3. Att 2a tranchen inte gått lika snabbt har också sin förklaring - de som köpt i tranch 1 kan inte köpa i tranch 2 (och 3).

    (lite små dumt regelverk i fall du frågar mig men så är det iaf)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är förmodligen för att få större ägarspridning vilket ju har blivit populärt på sistone.

      Tack för kommentar!

      Radera
  4. Tja!

    Hmm efter en del efterforskningar så tror jag att även jag avvaktar köp i paradox då det känns som att det kan finnas anledning till det. Verkar dock som att företaget fått en hel del stora investerare intresserade att ligga lång i aktien vilket ändå borgar för en någorlunda stabil kurs framöver. Men som sagt, jag avvaktar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, var det något specifikt du hittade som du reagerade på? Själv är jag fortfarande kluven, sitter och väntar på recension från fz.se :) Jag är nog lite positiv till Paradox ändå men har problemet att jag sitter fullinvesterad. I så fall får det bli byte från Resurs Holding...

      Tack för kommentar!

      Radera
  5. Nu kom äntligen FZ.se:s recension. De brukar recensera bra så jag har väntat ivrigt på den: http://www.fz.se/artiklar/recension/20160513/stellaris

    3/5 i betyg med i princip samma motivering som IGN och PC Gamer. Trist när man kommit förbi början. Kommentarerna verkar hålla med, efter 10 timmar händer inte så mycket. Många hoppas på DLC och liknande för att göra spelet "komplett". Känns sådär tycker jag, och jag är således fortfarande skeptisk.

    SvaraRadera
  6. Ett misstag du gör är att titta på enstaka recensioner. Titta på genomsnitt istället, det ger en mer rättvis bild. Som t.ex metacritic

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Dock vet jag inte om det är ett misstag. Jag tog först de största och kollade. Sedan har jag ju skrivit om metacritic också och andra mindre som gav väldigt positivt betyg.

      Min poäng är att det är säkert ett bra spel men frågan är om det lever upp till hypen. Försäljningssiffrorna blir säkert bra i början men frågan är vad som händer sen - kommer folk att tröttna? Om man läser de negativa recensionerna och kommentarerna så är det många som tröttnar. Samtidigt är Paradox bra på att underhålla sina spel med expansioner och DLC. Time will tell.

      Radera