• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

måndag 23 maj 2016

Veckan som gått, v20 2016

Fritid

Veckan flöt på utan några större händelser. Till helgen fick vi besök av mina föräldrar och då passade vi på att laga god mat och dricka Amarone. Det fina vädret har ju tittat tillbaka så det blev grilla x2 och sköta om lite i trädgården också.

På kvällarna har det blivit en del PC-spel i form av Heroes of the Storm (Blizzard). Det är ett sk MOBA-spel (Multiplayer Online Battle Arena) vilket tilltalar mig av flera anledningar:
  • Gratis - man kan köpa nya karaktärer/skins med guld man fått i spelet och det är inte "pay-to-win".
  • Snabbt - en runda tar 20-25 minuter vilket är bra då man som småbarnsförälder (och äkta make) inte gärna binder upp sig för 4-timmarssessioner i t.ex. EVE Online som förr i tiden.
  • Action - får man inte upp pulsen i detta spel gör man något fel :)
  • Välkända universum - bygger på hjältar från Starcraft, Warcraft och Diablo.
  • Börjar bli stort på E-sport - finns på Dreamhack bland annat med stora prispengar. Är man en inbiten nörd kan man följa dessa turneringar live på t.ex. Twitch eller se dem efteråt på t.ex. Youtube.
Ett litet minus är att gratisspel tenderar att dra till sig diverse skumt folk och det händer i princip hela tiden att dessa (kids) vräker ur sig alla sorters otrevligheter. Å andra sidan är det ganska kul att trolla dem.

Det har även blivit en del TV-serier plöjda tillsammans med frugan. Vi kollar bland annat på The Blacklist och The Americans just nu, och igår såg vi säsongsfinalen av Survivor. Det är alltså den amerikanska varianten av Expedition: Robinson men är så sjukt mycket bättre. De har behållit originalidén i 32 säsonger och fokus ligger på det sociala spelet samt faktisk överlevnad i stränga förhållanden, utan mat och husrum. Grymt att se det psykologiska spelet kontra det fysiska. I den här säsången fick 3 av 18 personer evakueras pga potentiellt livshotande åkommor så det är inget Big Brother här inte... Outwit, Outplay, Outlast. Jag kan kanske vara den enda i Sverige som tittar på detta, folk skrattar ofta när jag berättar. Men det är bra, jag lovar! :)

Hälsa

Träningen går sådär, jag får mina steg på räknaren och armhävningarna följer schemat, men löpturerna har blivit för få. Mitt gymkort har ju gått ut och när jag känt för att gå ut på en tur har det blåst storm vilket jag helt enkelt inte pallar. Nu verkar det bli bättre väder igen så den här veckan, då jävlar...

Ekonomi

Veckan resulterade i följande affärer:
2016-05-16 - Köp Spiltan Investmentbolag Aktiefond: 298 kr
Totalt köp: 298 kr (inte så spännande med andra ord!)

Veckans utdelningar blev:
2016-05-16 - Byggmax Group: 1190 kr
2016-05-16 - Investor A: 280 kr
2016-05-17 - Realty Income Corp (efter källskatt): 43 kr
Totalt: 1513 kr

Den här veckan var det lite fokus på att spara pengar. Först ut var att göra storkok med chili con carne. 10 portioner för under 100-lappen! Sparat: ca 600 kr (räknat jobblunch á 70 kr). Sedan var det dags att putsa våra fönster på egen hand. Det tog 2 timmar men man var fett nöjd efteråt. Sparat: ca 500 kr (efter RUT-avdrag). Därefter passade jag på att be farsan klippa mig i helgen. Han är rätt bra på det där, gick ett halvår på frisörsutbildning på 70-talet (fråga mig inte varför) och har klippt många i familjen i många år. Sparat: 290 kr (och då betalar jag barnpris eftersom jag är stammis).

Snart kommer lönen och då blir det kanske dags för lite spännande köp! Fast jag har ju fått faktura på 10000 kr att betala för Alvestaglass som jag köpte på kredit för ett tag sen, så det blir kanske inte så mycket ändå...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar