• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

lördag 2 juli 2016

Miljonär!


Fick alldeles nyss meddelande från Avanza att jag fått nya, bättre sparvillkor. Jag har väntat på det ett tag och var orolig att Brexit skulle förstöra sommarfesten, så jag visste direkt vad det innebar; Totalt samlat sparande på över 1 miljon! Vi har alltså redan uppnått målet för helåret 2016, men det finns en anledning till att vi kom fram lite snabbare: jag flyttade över en tjänstepension på 55000 kr. Jag räknar alltså med barnens konton samt min IPS och tjänstepensioner i miljonen men jag är ändå nöjd för målet var just att bli Platinakund och minska ränteutgifter för portföljbelåning. 0,2 % på 100000 kr blir ändå 200 kr per år innan avdrag ;)

Detta är en ofantligt viktig milstolpe för oss och jag är grym stolt över mig själv och Fru Maxa Allt. Vi köpte hus 2012 vilket innebar att vi sålde allt vi hade förutom ca 80000 kr i värdepapper. För att ha råd med kontantinsats och lagfart lånade vi 300000 kr av min familj, så man kan säga att vi började resan 2012 på minus 220000 kr.

Sedan dess har vi:
  • Betalt av 270000 kr av familjelånet
  • Betalt av billånet på ca 40000 kr
  • Satt in 615008 kr netto på Avanza (inkl barnspar och IPS, exkl tjänstepension)
  • Amorterat 35490 kr på bolånet (medvetet lite)
Man kan alltså säga att vi har gått från -295000 kr till +615000 kr, alltså +910000 kr i nettoförmögenhet bara räknat nettoöverföringar på 4 år, ej räknat tjänstepensioner och husets värde. Huset är värderat till 3,5 miljoner ungefär och lånet ligger på 2,8 miljoner, så man kan säga att vi har 700000 kr i huset, men det räknar jag inte.

Värt att tillägga är att vi började med lite mer seriös investering och badass-sparande så sent som 2015. Innan bloggen startade i mars 2016 hade vi en sparkvot på kanske 30 %, men nu ligger vi på närmare 50 %. Det ska bli kul att se snöbollen komma i rullning nu när vi kommit igång på riktigt!

Portföljerna exkl. barn och pension är idag värda 763488 kr inkl. kredit på 82199, alltså 681289 kr netto. Når vi 750000 kr netto på portföljerna under 2016 får vi vara nöjda.

Det kommer mer om månadsutvecklingen av portföljerna i en månad- och halvårssuppdatering inom kort, jag var bara tvungen att skriva av mig!

---- Liten uppdatering av texten ---
Var för jävla ivrig och till mig i morse så jag råkade klippa/klistra lite fel. Sorry för upprepningarna, har rensat nu :)




22 kommentarer:

  1. Stort grattis och grymt bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Grattis, ah suck vill också vara där. Bra jobbat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju nyligen börjat och snart redan på delmål 2! Det viktigaste är att ta steget, resten kommer lite av sig själv bara man har tid och disciplin :)

      Radera
  3. Stort grattis!

    Det är verkligen imponerande att ni lyckats gå från -295k till +615k på fyra år. Fortsätt så här och det kommer kunna bli hur bra som helst.

    Lycka till framöver!

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Detta är också gjort under tiden vi haft en 2-åring och fått ett barn till 2012, samtidigt som vi varit sparsamma med att ta ut föräldradagar Samtidigt har vi varit gynnade av friska och duktiga barn och 2 bra inkomster. Känns lite som att vi sådde fröna då och skördar nu. Det fina nu är att vi sår fler och fler frön varje månad och kommer att skörda varje månad :) Det är kul att ibland ta steget tillbaka och se vad det faktiskt innebär att öka sparkvoten och vara lite mer aktiv på börsen. En liten ändring i mind set gör ofantligt mycket och det är kul att se bevis på att det funkar.

      Radera
  4. Grattis!

    En sådan milstolpe är något vi alla vill uppnå...

    Mvh
    Pirat Invst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det fina är att vem som helst med någon sorts stadig inkomst kan göra det. Frågan är bara hur lång tid det tar. Gör man "rätt" (kan lika väl vara indexfonder) och tänker på #sparadkrona så går det snabbare! Dessutom börjar det sköta sig själv någonstans vid denna nivå. I nuläget dimper det in ca 33000 kr i utdelning per år vilket i princip hade gett ett jävligt bra tillägg till pensionen även om jag hade stoppat allt sparande idag. Då hade portföljen dubblat sitt värde på 14 år. Vid 67 års ålder (om 30 år) hade jag fått 32000 kr per månad i utdelning. Nu är ju målet för att sluta jobba när vi är 51 istället för 67 så det blir att jobba på :)

      Radera
  5. Stort grattis. Lycka till framöver.

    SvaraRadera
  6. Grattis! Hoppas snöbollen tar ännu mera fart framöver!

    Mvh Avfart Frihet

    SvaraRadera
  7. Välkommen i klubben😊👍🏻

    Stort grattis och bra kämpat!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  8. Tack för alla kommentarer och gratulationer, det motiverar mig verkligen att fortsätta! Jag hoppas också att det motiverar er läsare!

    Ikväll har jag unnat mig 2 st lime samt en kruka mynta, så det blir Mojitos med fru Maxa Allt samt kvartsfinal! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett litet spartips skulle kunna vara att odla myntan själv;) Den växer verkligen som ogräs så man får passa sig för ge den för mycket utrymme. Mynta fullständigt tog över en av våra rabatter ett år:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    2. Bra idé! Vi har en liten rabatt med diverse mat. Det skulle bli bl.a. sallad men blev totalt misslyckat... vi kanske ska byta ut det mot mynta! Har dock aldrig använt mynta till något annat än mojitos... Mojitos for everybody! :)

      Radera
  9. Riktigt bra jobbat Maxa Allt, stort G.R.A.T.T.I.S!
    Fortsätt i samma takt så är du snart dubbelmiljonär =)

    Mvh
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack VtF!

      Håller på för fullt. Vi lägger ju 6k/mån till Thailand i vinter men samtidigt rullar det runt i pengamaskinen ganska fint redan. Enligt mina beräkningar når jag dit 2019-2020. Det är det jobbigaste med pengamaskinen egentligen, att vänta och ha tålamod. Kan leva sparsamt utan problem, men jag vill dit nuuuuuuuuuuuu :)

      /MA

      Radera
  10. Grattis, visst går det fort när man sätter manken till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Japp, eller hur?! Du är också nära nu som jag förstod på din blogg. 600k på 2 år är ju fett! Sen att avkastningen är sådär är något alla känner igen, men det fina är att på 20 års sikt så är börsen förhoppningsvis billig nu, så det är bara att vara envis!

      Radera
  11. Jag blir glad över rena och tydliga sidor, detta är en av dem. Jag får hänga er andra i kjolarna nu när jag närmar mig delmål no.2. Men det är givetvis roligt att läsa om andra som når era mål. Så vad händer nu, vilka är de kommande målen framöver?

    SvaraRadera
  12. Tack för feedbacken! Mina mål generellt kan man läsa om under "Mina mål". Rent ekonomiskt så ändrar jag från och med juli så att jag bara räknar de portföljer jag har i Avanza, exkl skuld och barn/pension/fru Maxa Allts konto.

    Värde idag är då 556104 kr. Mål för 2016 blir 650000 kr.

    SvaraRadera