• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

måndag 2 maj 2016

Månadsrapport april 2016

Ekonomi

April startade bra med en hyfsat stadig uppgång fram till 20:e då rapportperioden drog igång på riktigt. Rapporterna har överlag varit svagare än väntat och både index och mina portföljer tog stryk så att nästan hela månadens uppgång utraderades. Portföljerna slutade på plus 0,80 % vilket var sämre än index, men jag har utdelningar från Atlas Copco, Coor och Acando på totalt 3012,50 kr som redan avräknats men betalas ut i maj. Förresten, varför håller de på så här, avräkning och utbetalning på olika sidor om månadsskiftet?! Fuckar ju upp bokföringen! :(

Största nyheten var att jag publicerade hela innehavet i portföljerna utan filter med hjälp av z2036 grymma utdelningsverktyg.

Under månaden såldes hela innehavet av Nordax på kursen 45,70 kr (idag 41,00) och istället köptes Nordea på kursen 73,25 kr (idag 77,95). En mycket lyckad affär (hittills) med andra ord! Jag passade även på att tanka Byggmax på 70,50 kr och 69,25 kr samt 65,25 kr till barnen (idag 65,00). Lyckades som ni ser inte pricka botten men jag har köptrigger på 64 kr och kanske utökar belåningen i så fall. På tjänstepensionen sålde jag av ett minimalt innehav i Carnegie Indienfond och köpte 8 st Telia på kursen 38,54 kr (idag 38,35).

Efter lönen laddades kontot med 18000 färska kulor varav 11000 gick till börsintroduktionen av Resurs Holding och resten amorterar belåningen tills något nytt och bra case dyker upp. Resurs Holding fick inte det där introduktionsracet jag hoppades på så jag behöll dem. De ligger på säljlistan med triggkurs 60 kr.

Barnens konton laddades som nämnt med Byggmax men på övriga mindre konton (100-200 kr/mån till min systerdotter och från mina föräldrar till mina barn) blev det som vanligt Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Månadens utdelningar blev:
2016-04-04 - PIMCO Municipal Income Fund III (US, skattefritt): 126,45 kr
2016-04-11 - Swedbank A: 1070 kr
2016-04-18 - Telia Company: 675 kr
2016-04-18 - Realty Income Corp (US, exkl skatt): 50,00 kr
2016-04-19 - Ränta Fasträntebevis US Steel: 108,75 kr
2016-04-19 - Ränta Fasträntebevis Avon: 245 kr
2016-04-26 - Intrum Justitia: 495 kr
2016-04-27 - Ferronordic Machines: 1000 kr
Summa: 3770,20 kr

Utdelningarna går såklart rakt tillbaka till pengamaskinen i form av amortering av belåningen tills jag hittar ett bra investeringscase.

Extra inkomster: 159 kr

Sparkvot*: ca 53,3 %. Äntligen över 50 %! Detta är jag mycket nöjd med och det beror till stor del på att VAB har minskat och våra löner återigen ser hyfsat normala ut. Annars ser även goda resultat från det nya tänket jag infört sedan bloggen startade i början på mars, t.ex. har jag sparat 645 kr på att byta till sommardäck själv. Dessutom har det börjat komma lite extra inkomster i form av online marknadsundersökningar som jag tar när jag har några minuter dötid.


*Här räknas bolånamortering, semesterkassa, insättningar i pengamaskin, löneväxling och barnsparande in. Alltså pengar jag hade kunnat bränna på nåt onödigt istället.

Uppföljning mål april 2016

Totalt i pengamaskinen, mål april: 898692 kr
Utfall: 907269 kr (8577 kr över målet)
Extrainkomster, mål april: 150 kr
Utfall: 159 kr
Status: Lookin' good!
Mål maj: Total pengamaskin på 920000 kr, extrainkomster på 200 kr.

Hälsa

Steg: 281760 st, medel per dag 9392 st (mål 9000)
Innebandy: 2 gånger (mål 3 gånger)
Plankan: 8 st á 4,5 min (mål 10 st)
Armhävningar: 756 st / 8 gånger (á 5 set), genomsnitt 94 per gång (mål 900 st)
Löpning: 3 turer på 3,5, 5,0 och 5,0 km (mål 6 turer)

Uppföljning: Stegräknaren håller tempot en bra bit över målet, men övriga aktiviteter föll lite efter. 

Status: Off track, skärpning! Ökar målen för steg i maj men sätter samma på övrigt.

Mål maj: 291400 steg (9400 per dag), 900 armhävningar, 10 plankor á 4,5 min, 6 löpturer á minst 6 km, innebandy 3 gånger.


Socialt

Den här månaden var ganska trevlig, vi hade i princip roliga saker varje vecka. Vi fick besök av goda vänner två helger i rad, med övernattning och grillning i skogen. Det är ett grymt trevligt sätt att aktivera sig själv och barnen samtidigt som det i princip är gratis. I ett tidigare liv hade man kanske gått ut och ätit brunch för ca 400 kr, alltså betalat multum för att sitta på röven och svulla...

På valborg åkte vi till Halmstad och övernattade hos goda vänner. Vi besökte stadsbondgården och såg lite skitiga djur. Barnen tyckte det var skoj och fick springa av sig lite medan vi fikade medhavd kaffe och bullar och snackade gamla minnen. Återigen, frisk luft, skoj sällskap, barnvänligt och i princip noll kostnad. Win-win-win-win! På kvällen blev det såklart grillning med lite finöl på det.

I söndags fick barnen äntligen testa studsmattan de så länge suktat efter. Den kostade 1200 kr men det fick det vara värt. Fy satan vad skoj de hade! Jag räknar med grym avkastning i form av glädje, balanssinne, motion och enkel rastning :)

Höjdpunkten i månaden var dock att vi äntligen fick får Thailandsresa bokad. I alla fall flygbiljetterna, men nu är vi i alla fall committade! 2 månader blir det, januari till mars. Ska bli grymt skönt, och samtidigt intressant att känna på en blandning mellan semester och långtidsboende.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar