• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

lördag 9 april 2016

Handla for life

När man var liten hade man inga problem när någon frågade "vad önskar du dig?" inför julaftnar och födelsedagar. Man skrev listor och hade man tur fick man några saker, och i bästa fall något från topp 3. Vid tonåren blev det oftast en sak man önskade, och den var man jävlar tvungen att få, annars var det kaoz.

När man blir lite äldre, särskilt när man får barn, sker ett magiskt skifte när man ger mer än man får. Plötsligt bryr man sig inte så mycket. Man kan köpa vad man vill, särskilt i den prisklassen som är aktuell för de flesta.

Sen är ju frågan hur man gör när man sparar extremt mycket, som en "bad ass"? Det tar ju emot att önska sig pengar. Det är lite pinsamt, som en tonåring liksom. "Betala min elräkning?" - nae... det enda vettiga jag kommit på är att önska sig sådan man vet att man behöver och kommer att köpa förr eller senare. I julas önskade jag mig t.ex. deo av den dyrare modellen (Axe funkar inte). Samt lite prylar jag tittat på men har varit för snål för att köpa själv, som Amaronevin och en ny plånbok. Funkade bra tycker jag.

När det gäller barnen, vad släktingar och vänner ska handla till dem har jag börjat säga: en pryl, sedan pengar till pengamaskinen. Direkt till deras Avanzakonto eller ge mig cash så sätter jag in dem. Tidigare har de fått dussintals leksaker, så mycket att det har tagit oss bokstavligt talat 3 veckor att öppna paketen. Det känns väldigt önödigt. Det är inte lika pinsamt att be om pengar till barnen av någon anledning, så istället för en massa Frost-dockor kan de få aktier i Disney istället. Har gått rätt bra och detta är nåt jag kommer att fortsätta med. Tror de blir gladare på sin 18-årsdag.

Jag fick en annan idé för ett par år sedan från oväntat håll. Jag hade bjudit en massa folk på 35-årsfest. Två gamla korridorskompisar fick för sig att de skulle ge mig något som skulle räcka "for life". Det visade sig bli en bananlåda full med tops. Såna man torkar öronen med t.ex. Det var säkert 80 paket. Håller for life och räcker for life. Rätt skoj prank, jag blev både lite stött och road. Det hade ju varit mer najs med en 18-årig single malt... Nu i efterhand sedan jag startade bloggen kom jag att tänka på denna händelse igen - tänk om man, till julklapp eller födelsedagspresent, skulle önska sig en massa nyttosaker som håller för evigt. Typ tvättmedel, schampo, hårgele? Nej, jag hade nog skämts mer för detta än att be om pengar. No go.

Men idén att skaffa saker som håller länge och fylla på ett förråd billigt lockar mig ändå. Numera brukar jag köpa på mig 10 tuber tandkräm, 10 paket tvål, 5 kg tvättmedel osv när det är bra priser. Jag funderade på om man kunde göra detta på ännu större skala systematiskt för att få mängdrabatt, gärna online. Att beställa hem från en grossist och få en pall hemlevererad med typ 10 balar toapapper, 50 tuber med tandkräm, 20 kg tvättmedel, 50 paket tvål, 1000 diskmaskinstabletter, typ varor som behövs och som borde räcka i ca 5 år. Har googlat i flera timmar men har inte hittat några bra erbjudanden i Sverige. Många levererar mest till företag och då är det till och med dyrare än på ÖoB...

Någon som känner till en grossist med grejer med lång hållbarhet med onlinebeställning till privatpersoner?

Eller är detta en unik affärsidé för oss supersparare? Eller är det helt enkelt inte lönt när man kan köpa tandkräm för 10 spänn på ÖoB? Eller är det kanske rent av en dålig deal att ligga ute med cash så länge?


2 kommentarer:

  1. Kontorsgrossiter burkar vara sjukt dyra. Men man betalar väl för lättjan. Har du kollat http://www.matsmart.se ? Har ännu inte hittat något som motiverar köp, men jag gillar deras affärside.

    Jag brukar bunkra när det är billigt och på sådant som kan hålla länge. Besöker GKs i Ullared några gånger per år och fyller upp. Visst man ligger ute med pengar, men man får se till alternativet. Var annars kan jag hitta en investering som ger 30-50% ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Jag har kollat på matsmart.se och även om det var det bästa alternativet tycker jag att det är för litet sortiment och för få storpack. Styckvarorna var kanske nån krona billigare än ÄoB eller Willys. Frakt på det så kändes det lite halvdant. Kommer hålla utkik ifall det kommer bra erbjudanden på storpack.

      Frugan ska till Gekås snart tror jag så då ska jag för första gången ge henne en inköpslista. Svårt att veta vad de har för priser i förväg eftersom de inte presenterar dessa men jag får väl skriva maxpris på varje vara... Det blir förmodligen inte värt resan på ~35 mil enkel väg men de åker flera och delar på kostnaden iaf... de åker ju för nöjes skull också, vilket är anledningen till att jag stannar hemma :)

      Radera