• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

fredag 8 april 2016

Nyemission Alvestaglass


Hörde grabbarna på Börspodden nämna att Alvestaglass ska genomföra en onoterad nyemission via Pepins. De lät positiva och eftersom mitt barndomshem ligger i samma kvarter som Alvestaglass fabrik fick jag lite nostalgikänslor. Jag kollade erbjudandet lite närmare som en glad amatör.

Jag gillar enkla koncept och deras sortiment känns premium. De var först i Sverige med laktosfri glass och har även LCHF-utbud vilket lockar mig personligen. De säljer dessutom ekologiska alternativ samt veganglass, vilket inte direkt är en produkter för mig men som nog lockar en hängiven folkmassa där ute. Dessutom har de idag 0 exponering mot stora hushållsförpackningar (2+ liter), stycksaker, multipack, skopglass och mjukglass vilket betyder att breddningspotentialen är enorm. De har nyligen tripplat sin produktionskapacitet och med de extra 10 miljonerna i nyemissionen till bl a marknadsföring borde det kunna ta fart. De har några pilotprojekt på gång och förhoppningsvis kan dessa gå "live" till sommaren.

Även om de bara lyckas ta en enda (1) % av de nya segmenten hade det inneburit, med 2015 års siffror, en ökad omsättning på 19,3 miljoner (44 milj), dvs en ökning med 44 %. Målet är att genom samarbete med Haägen-Dazs (världens kanske bästa premiumglass?) och Sammotana inom 3 år ta 10 % av marknaden inom Servicehandeln (styckglass) som omsätter ca 810 miljoner årligen.

Alvestaglass har, som enda producenten efter marknadsledaren, en redan etablerad rikstäckande direktdistribution vilket borde innebära goda synergieffekter. Lägg därtill eventuell utlandsexpansion, framför allt med deras proteinglass, så ser möjligheterna väldigt fina ut.

Bolagets egna ambitioner är att bli nr. 2 i Sverige innan 2020. Det känns tufft men jag gillar högt uppsatta mål. Säg att de skulle lyckas - det skulle innebära en omsättning på över 291 miljoner kronor enligt 2015 års siffor. Även hälften av det känns grymt starkt. De vill börsintroduceras inom 2-4 år vilket bör ge ytterligare hävstång. Till dess går det att handla de onoterade aktierna en gång per år med start oktober 2016. Även om målet är att dela ut 25 % av vinsten ligger fokus som nämnt på tillväxt så man ska inte räkna med någon direktavkastning de närmaste åren utan det får ses som en långsiktig investering.

Det kanske bästa är att det går att handla aktierna med kreditkort, dvs 1 % cash back på direkten! ;)

Maxa Allt tar en liten position och ska fira med lite Alvestaglass i helgen - ska ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar