• Startsida

fredag 5 augusti 2016

Månadsrapport juli 2016

Ekonomi

Juli blev ett återhämtningsrally från Brexit. SIX30 Return Index stannade på +4,86 % vilket resulterade i den bästa julimånaden sedan 2013. Portföljerna slutade på +6,37 % vilket jag är nöjd med och ganska tryggt över index.

En liten brasklapp: Avanza har fått fel GAV på Tobin Properties Pref efter deras inlösen vilket har gjort att det ser ut som jag gjort en ofantlig vinst på dem. Vet inte om detta påverkar grafen, men vi får väl se nästa månad när de förhoppningsvis rättat till det.

Mitt mest populära inlägg var då jag startade en Magic Formula-portfölj. Kortfattat tänkte jag använda denna strategi till min nyinflyttade tjänstepension där jag hade ca 70000 kr i likvider. Enligt formeln och Börsdata valde jag ut värdepapper på svenska och norska börsen. Jag inkluderade oljerelaterade bolag då dessa fått otroligt mycket stryk på sistone och det känns som att de borde kunna få revansch snart? Tanken är att välja ut ca 14 värdepapper och investera ca 5000 kr i varje. Det blir utspritt i små poster om < 600 SEK för att minimera courtage och sprida GAV. När jag är fullinvesterad om ungefär en månad låter jag portföljen vara i ett eller två kvartal. Därefter kollar jag formeln igen och byter ut de värdepapper som fallit ut ur listan och ersätter med nya inhoppare.

Så här ser portföljen ut per 2016-08-05:

Ändringar sedan förra inlägget:
Nytt innehav: Avance Gas och jag har hunnit köpa två poster då den fallit ganska kraftigt.
Nytt innehav: Securitas efter en fin rapport seglade den in på plats 16 i listan
Nytt innehav: Black Earth Farming
Köpt: Lucara Diamond
Köpt: Aqua Bio Technology
Köpt: Kvaerner

En observant läsare uppmärksammade mig på att SAS bara finns med i listan pga en engångspost (655 MSEK återbetalning av böter). De har alltså fortfarande negativt operativt kassaflöde. Jag får se hur jag gör med SAS, men till dess fryser jag inköpen och stannar på en minipost på < 600 SEK. Jag saknar fortfarande Dedicare och Novotek då de ökat väldigt mycket på sistone. Jag satte köporder på lägre kurser men fick inte igenom dem. Jag kanske frångår min egna strategi att köpa utspritt oavsett kurs men i dessa fall kändes det helt enkelt för dyrt. Jag fortsätter spana efter kursnedgångar i dessa, eller så skippar jag dem helt enkelt.

En intressant observation med detta initiativ är att man lär sig lite mer om lite mindre bolag. Det är skoj att köpa mycket, ofta och i små poster. Jag har ju varit lite otålig på sistone med buy-and-hold och detta har varit ett kul inslag av aktivitet på börsen.

Eftersom jag startade portföljen den 27 juli har jag lite för lite data för en månadsutveckling men här är utvecklingen hittills. Nästa rapport visar jag för augusti månad.

Portföljen slår i alla fall index!

Vid löning fylldes pengamaskinen på med 25000 kr och 6000 kr sparades till vår Thailandsresa. Jag gjorde en liten tabbe eftersom jag hade glömt semesterutgifter på 7300 kr. Jag kom på detta efter överföringen till Avanza så jag fick plocka dessa ur reserverna (fru Maxa Allts konto) :)

Månadens affärer (exkl Magic Formula som redovisas separat):
2016-07-13 - Inlösen Tobin Properties Pref: 225 st @ 110 kr, totalt 24750 kr
2016-07-20 - Köp Follicum: 1500 st @ 3,57 kr, totalt 5374 kr

Nettoköp: 43595 kr

Det blev alltså en hel del köp i juli. Mestadels var det på en tjänstepension. Eftersom Tobin gjorde inlösen fick jag en hel del likvider som jag var ganska passiv med. De gick till att amortera belåningen på portföljerna istället.

Man kan se mina innehav mer detaljerat och uppdaterat här.

Månadens utdelningar blev:
2016-07-04 - PIMCO Municipal Income Fund III (US, skattefritt): 131,46 kr
2016-07-14 - ABB: 421,20 kr
2016-07-18 - Realty Income Corp (US, efter skatt): 44,91 kr
2016-07-19 - Ränta Fasträntebevis US Steel: 108,75 kr
2016-07-19 - Ränta Fasträntebevis Avon: 245 kr
2016-07-29 - Walt Disney Co: 20,74 kr
Summa: 972,06 kr

Juli månad blev som väntat årets näst sämsta (efter januari) när det gäller utdelningar. Jag antar att portföljerna också förtjänar semester! Utdelningarna går såklart rakt tillbaka till pengamaskinen i form av amortering av belåningen tills jag hittar ett bra investeringscase.

Extra inkomster:
Marknadsundersökningar: 97 kr
Sålt barnkläder och prylar: 205 kr (+en del som gick till fru Maxa Allts konto som jag inte har koll på)
Affiliates (aggregerat från flera månader): 571 kr
Summa: 873 kr

Specialspar:
N/A
Sparkvot*: ca 55,64 %. Bam! Där satt den! Det var en fin månad med höga inkomster (inkl lite bonus) och ganska små utgifter. Semestern var mestadels förbetald och vi passade på att svulla på all inclusive så månaden blev förhållandevis billig även om vi var utomlands. Den resan blev öväntat billig, läs mer om det nedan.

*Här räknas bolånamortering, semesterkassa, insättningar i pengamaskin, löneväxling och barnsparande in, ej tjänstepension och inte heller utdelningar. Alltså pengar jag hade kunnat bränna på nåt onödigt istället.

Uppföljning mål juli 2016

Totalt i pengamaskinen, mål juli: 600000 kr i ISK/KF exkl barn, fru Maxa Allt, tjänstepensioner och belåning.
Utfall: 621684 kr
Extrainkomster, mål juli: 200 kr
Utfall: 873 kr

Status: Grymt, stark återhämtning efter Brexit och bra extrainkomster.

Mål augusti: Portföljerna når 636000 kr, extrainkomster på 200 kr

Hälsa

Värt att notera är att jag vägde in mig på 77,4 kg den 1 augusti. Det känns jävligt bra då jag inte vägt så lite sedan jag var typ 17! Det är förmodligen mest muskler men det tar jag igen till hösten. Eftersom jag är 176 cm lång innebär det ett BMI på 25,0 som är precis gränsen till övervikt. Jag har alltså gått ner ca 4,5 kg sedan 1 januari och har bara 2,4 kg kvar till målvikten till nyårsafton!

Steg: 187240 st, medel per dag 6040 st (mål 7000) - semester, sjuk, hade inte med telefonen överallt, fotbolls-EM.
Innebandy: sommaruppehåll
Plankan: 0 st - semester
Armhävningar: 0 st - semester
Löpning: 0 st - semester

Status: Nu har det slappats ett bra tag, många ursäkter. Ska börja trappa upp igen i augusti!

Mål augusti: 248000 steg (8000 per dag), 5 st plankan, 500 st armhävningar, 3 löppass @ ca 5 km.

Familj och semester

Det har varit semester nästan hela månaden. Vi gjorde som förra året och tog ut 3 veckors föräldraledigt och 2,5 veckors semester, vilket ger fina 5,5 veckors ledighet. Pärlan under denna tid var tänkt att bli 2 veckor utomlands med bad, mat och en jävla massa öl. Vi skulle ta med både mina föräldrar och svärmor vilket skulle bli trevligt. Inte bara för dem som personer utan som barnvakter så vi vuxna Maxa Allt kunde gå ut själva på en drink eller två. Eller tre.

Tyvärr blev det inte riktigt som tänkt. Precis som att de flesta helst skriver om hur bra affärer de gjort, hur duktiga de har varit så berättar de flesta om hur underbar semester de hade. Jag tänker istället lägga korten på bordet och berätta hur jävligt det blev.

Det började med att svärmor 2 dagar innan avresa blev inlagd på sjukhus. Gallblåseinflammation och en 2x2 cm stor gallsten. Det fick bli operation och några dagar på sjukhuset. Missade resan. Eftersom jag betalade hennes resa med mitt kreditkort fick jag åberopa reseförsäkringen som ingick. Det återstår att se om det blir några pengar tillbaka...

Väl framme var det riktigt najs. 4-stjärnigt, 36 grader varmt, bad och god mat. Naaajs. Tills jag vaknade 3:e dagen med feber och ont i hela överkroppen. Kommande 4 dagar spenderades mestadels på hotellrummet. Det fanns i alla fall wifi... 5:e dagen gick febern ner men jag hade ändå ont. Till slut gick jag till läkaren som konstaterade halsfluss. Antibiotika och sängvila i 3 dagar ordinerades. Efter dessa dagar kunde jag, proppad med antibiotika och paracetamol, gå ut ett par gånger för att ta ett bad men jag kunde ju fetglömma öl och drinkar. Så höll det på tills det var dags att dra till huvudstaden för lite storstadssemester.

Storstadssemestern börjar med ett ofantligt regnoväder som pågår i 3 dagar. Jag mår fortfarande sådär men vi tar oss ut ändå, bland annat till ett tropikarium. Kidsen tyckte det var skoj, och det tyckte ungefär 200000 andra också. Trångt var det och långt ut åt helvete (1 timme med buss). Vi fick i alla fall något gjort och sysselsatte barnen. Och det fanns ett McDonald's, vilket ju var guld, eftersom barnen vägrade äta annat än pommes, burgare och friterade grejer. Och ketchup.

Dagen efter berättar sonen att han har ont i magen. Han hinner knappt resa sig ur sängen innan han spyr ner hela täcket och golvet springandes på väg till toaletten. Vi ringer städerskan som får fixa nytt täcke torka upp det hela, och vi ger henne en dryg 20:a i dricks... 20 minuter senare händer samma sak igen. Senare på kvällen kommer diarrén och ja... så håller det på i 2 dygn. Vätskeersättningen vägrar han dricka, men till slut lyckades vi muta honom med lite smarties. En smarties per klunk! Tuff förhandlare den där.

Sista dagen på semestern mår alla bra och jag och fru Maxa Allt kommer iväg på en riktigt schysst restaurang som vi hittade på Tripadvisor. Dagen efter var det dags att ta flyget hem, men innan dess hann vi med en stadsrundtur med dubbeldäckare. Staden runt på 2 timmar. De billigaste biljetterna var 48-timmarsbiljetter för typ 150 kr per st men vi hade gett oss fan på att barnen skulle få åka den där bussen även om vi nyttjade 2 av 48 timmar. #sparadkrona eller?! Sen bar det av hemåt. Das Ende.

Alltså, jag trivdes bra 3 dagar av 13 på den resan. Bra utdelning, eller?! Jag blev så lack så jag anmälde skada till mitt försäkringsbolag när jag kom hem. Får se vad som händer där.

Efter den resan fick vi vila i en hel vecka hemma. Vi gjorde fan ingenting. Det blev slappande framför TVn och en hel del Heroes of the Storm. Det blev i alla fall en kort resa till vänner i Kalmar och blixtvisit hos en gammal korridorspolare i Karlskrona, med en liten tur i skärgården. Intensiva 2 dagar och grymt trevligt. Och så tog juli slut.

Ja just det, jag har även lyckats fånga några Pokémons och har nu level 7. Vet dock fortfarande inte riktigt vad man ska ha dem till.

Tack för den här månaden! Please come again!